Dit weekend: Hortusdag en Agathafestival

Groene vingers of zin in cultuur? Dit weekend geen grote feesten zoals Aangeschoten Wild of BK City, maar met het mooie weer hoef je niet binnen te blijven.

• Hortusdag

Zondag kunnen plantenliefhebbers hun hart ophalen in de Botanische Tuin. Op de Hortusdag is het feest in de tuin die dit jaar 101 jaar bestaat. Bij een jaarlijkse rondleiding achter de schermen zijn onder andere de ketels te zien waarmee de kassen worden verwarmd. Op een markt staan kraampjes van natuurverenigingen en worden planten en thee verkocht. Kinderen kunnen bloempotten verven. Bijzonder is de tentoonstelling over specerijen die wordt geopend met een lezing van Bob Ursem, wetenschappelijk directeur van de Botanische Tuin.

Gerard van der Veen werkte veertig jaar bij de tuin en nu hij met pensioen is, organiseert hij nog elk jaar de Hortusdag. “Specerijen zijn voor de Botanische Tuin van de Technische Universiteit relevant, omdat er behoorlijk wat techniek komt kijken bij het halen van kleurstof uit specerijen. Bijvoorbeeld uit kurkuma en saffraan”, vertelt Van der Veen.

Vorig jaar bestond de tuin honderd jaar en organiseerde de tuin veel evenementen. Sommige van die evenementen worden dit jaar wegens succes herhaald. “Zo organiseren we in het eerste weekend van september weer de Passar Botanica, een Indische Markt”, vertelt Van der Veen. “Daar worden allerlei tropische producten verkocht, zoals eten en kleding.” Meer informatie over de tuin en de evenementen is te vinden op de website.

Zondag 27 mei, 10.00 – 17.00 uur, Hortusdag, Botanische Tuin

• Agathafestival

Voor mensen met minder groene vingers is er zaterdag een ander evenement. Op het Agathafestival is een uitgebreid programma van muziek, workshops, dichters, debatten, kunstenaars, design, techniek en ontwerpen.

Zo is er om half vijf een debat over emoticons met Lilian Stolk, die het ‘zonder-woorden-boek’ heeft geschreven en op het festival vertelt over hoe emoji’s zijn ontstaan en waar we ze in de toekomst voor gebruiken. In de ‘atelierbus’ worden de hele middag zomerjurkjes op maat gemaakt, Arianne schildert de torens van Delft en Caroline van Kooij strijkt landschappen op plastic.

Het avondprogramma bestaat uit vier bands en zes dichters. Zo komt  Nationaal Beatbox Kampioen Marciano Madretsma met zijn band Diligent, gevolgd door Trifid, een trio bestaande uit accordeon, vibrafoon en contrabas. Door deze vreemde combinatie van instrumenten is hun muziek niet in een genre te stoppen. Na Trifid speelt de jazzgroep Majazzu.

Tussen de muziek door beklimmen dichters van alle leeftijden en uit alle windstreken het podium. Tot slot kan iedereen vanaf 22.00 uur op het open podium zijn eigen werk voordragen. Bekijk het volledige programma op de site.

Zaterdag 26 mei, 14.30 – 23.00 uur, Agathaplein, Prinsenkwartier

Roos van Tongeren / Redacteur