Dit was de Ladies Intro

Groepjes studenten die met tassen van vereniging naar vereniging trekken: is de OWee dit jaar zo vroeg? Nee, het was maandag Ladies Intro voor aankomende studentes om elkaar en de stad te leren kennen.

Bij studentenvereniging Sint Jansbrug konden meiden van het pand abseilen.

De 352 deelneemsters aan de Ladies Intro, zijn per studie ingedeeld in 44 groepjes, die twee van de in totaal 30 workshops volgen. Dit varieert van muffins bakken en milkshakes maken tot lacrosse, bodypainten, paaldansen en muziek maken. Aan het eind van de middag houdt Virgiel voor iedereen een cantus met alcoholvrij bier.

Net als tijdens de OWee eten de meiden bij de verenigingen en is er aan het eind van de avond een feest bij de Delftse Studentenbond (DSB). Studentes die van ver komen, kunnen – net als tijdens de OWee – een nachtje logeren in een sleep-inn huis. Maar er is een groot verschil met de OWee: dit zijn alleen maar meisjes. Kan dit in 2018 nog wel?

“In Delft zijn er nog steeds studies die weinig vrouwen trekken”, aldus Ruben van Rooij, secretaris van de OWee. “Op deze dag leren zij elkaar beter kennen voordat ze aan een studie in Delft beginnen. Ze hoeven niet in die groep mannen te zoeken naar dat ene meisje dat hun beste vriendin wordt. Daarnaast is het gewoon een leuke dag!”

Margot%20Ladies%20Intro%20(Foto%20RvT).JPG

Margot (17) komt uit Leerdam en gaat industrieel ontwerpen doen.

“Ik heb vandaag anderhalf uur gereisd en wil sowieso op kamers. Industrieel Ontwerpen zit in Eindhoven en Delft, dus daar heb ik allebei gekeken. Delft vond ik chiller en minder zweverig dan Eindhoven, waar het veel meer draait om het proces. Vandaag heb ik bij vereniging DSZ Wave levensgroot beerpong gedaan, maar dan zonder bier. En we hebben nog iemand gebodypaint met vingerverf. Ik vind het leuk, want je hebt op de opleiding minder meisjes dan jongens. Ik weet niet of ik bij een vereniging ga, maar wat ik ervan heb gehoord is dat je veel gaat borrelen en dat het ter ontspanning is naast je studie.”

Escape%20Charlotte%20Ladies%20Intro%20(Foto%20RvT).JPG

Charlotte (19) (uiterst rechts op de foto) komt uit Ridderkerk en gaat technische bestuurskunde studeren aan de Haagse Hogeschool.

“Vorig jaar heb ik al in Delft gestudeerd, technische natuurkunde. Ik vind Delft een leuke studentenstad. Vorig jaar heb ik geen Ladies Intro gedaan, wel de OWee. Ik ben toen nergens lid geworden. Dit jaar wil ik wel bij Virgiel. Ik denk dat je daar veel dingen kunt ondernemen, en dat er veel feestjes zijn. Ik vind de Ladies Intro leuk, want er studeren niet veel meiden. Als er zo’n soort intro voor jongens komt vind ik dat ook goed.”

Inger%20Ladies%20Intro%20(Foto%20RvT).JPG

Inger (17) komt uit Kudelstaart en gaat industrieel ontwerpen studeren.

“Ik vond Delft een leuke stad en de studie staat goed aangeschreven. Ik slaap vanavond in een sleep-inn huis, want ik moest anderhalf uur reizen vanochtend. Ik vond de ontvangst wel leuk. Daarna heb ik Lacrosse gedaan, iets wat ik wel eens bij gym deed maar nog nooit met een echte stok. Ik ga zeker ook de OWee doen en ik wil graag lid worden bij een sportvereniging, want ik wil veel gaan sporten. Wat precies, dat moet ik nog even uitzoeken.”

Jiska%20en%20Daphne%20Ladies%20Intro%20(Foto%20RvT).JPG

Jiska (18, links op de foto) komt uit Amsterdam en gaat molecular, science and technology studeren. Daphne (18) komt uit Wassenaar en gaat life, science and technology doen.

Jiska: “Ik wilde een studie kiezen, en niet de stad. Scheikunde is iets technischer in Delft, dat leek me leuker. Een vriendin van me heeft hier een appartement gekocht, daar kan ik de eerste tijd logeren. Ik wil in een studentenhuis wonen, dat hoort er toch bij. Mijn ouders hebben ook allebei in een studentenhuis gewoond. Ik ga ook de OWee lopen en wil zeker ergens lid worden.”

Daphne: “Ik heb geen idee wat ik moet verwachten van studentenverenigingen, alleen dat er veel feesten zijn en dat je veel dingen samen doet. Dat de Ladies Intro alleen voor meisjes is, vind ik raar. Je hebt zo toch een soort voorsprong op de jongens, omdat je bij verenigingen bent geweest en al een paar studiegenoten kent. Het zou leuk zijn voor de jongens als zij ook een speciale dag hadden.”

De OWee vindt plaats van 19 t/m 23 augustus.

Jongens bodypainten met vingerverf: check.

Roos van Tongeren / Redacteur