Onderwijs

Dit vonden TU-studenten van de eerste online tentamenperiode

De eerste online tentamens zitten erop. Bij Luchtvaart- & Ruimtevaarttechniek ging liefst 75 procent van de tentamens door. Hoe vonden studenten en docenten het gaan?

(Foto: janeb13 / Pixabay)

Online tentamens, het is voor studenten flink wennen. Delta vroeg vijf TU-studenten naar hun ervaringen én tips & tricks.

Eerstejaars student Eliot Watson vond vooral het proces voorafgaand aan het tentamen ingewikkeld. “De informatie was verspreid over verschillende plekken. Er verschenen mededelingen in Brightspace, daarnaast kregen we verschillende informatiesheets om uiteindelijk via een extra mededeling te lezen dat het toch helemaal anders ging.” Watson was bang dat hij het protocol niet goed had begrepen en antwoorden zou inleveren die het systeem niet zou herkennen. “Ik maakte me meer zorgen over het aanleveren van de antwoorden, dan over of ik de juiste antwoorden gaf.”

Online je hand opsteken
Ook tijdens de tentamens waren er soms onduidelijkheden. Maneesh maakte het examen orbital mechanics. Normaliter zou hij zijn vraag direct stellen aan de docent, maar nu moest dat via Brightspace. “Ik had het fijn gevonden als dat via Zoom of een ander platform kon, dan horen alle studenten direct de vraag en het antwoord. Nu moest ik wachten op een antwoord via het Brightspace-forum.”

Ron Noomen, docent orbital mechanics is blij met deze feedback. “Bij ‘normale’ tentamens in een tentamenzaal kun je als student je hand opsteken en een vraag stellen. Als we denken: hé het is handig als andere studenten dit ook weten, roepen we het door de tentamenzaal. Die mogelijkheid hebben we nu geprobeerd te bieden met Brightspace omdat andere studenten daarbij ook mee kunnen lezen met de antwoorden die wij geven. Aan Zoom hebben we niet gedacht.”

Passen en meten
Voor derdejaars student Afonso Tuna was het deze tentamenperiode letterlijk passen en meten. Hij woont samen met zijn partner, die exact hetzelfde studieprogramma volgt, in een kleine studio. “Zoals verwacht werden er regels gepubliceerd waarin stond dat je bij het maken van een tentamen alleen in de kamer moest zijn. In ons geval was dat niet mogelijk, daarnaast moesten we ook nog eens dezelfde tentamens maken.” Tuna en zijn partner zochten daarom contact met de docenten in de hoop oplossingen te vinden voor deze unieke situatie. “Gelukkig regeerden alle docenten begripvol en dachten ze goed mee.”
Ondanks dat ze hun tentamens in dezelfde ruimte maakten, vond er geen live online proctoring (surveillance op afstand) plaats. “Maar er waren wel andere checks. Zo moesten we sommige vragen schriftelijk uitwerken en er bestond een mogelijkheid om via een Skypegesprek enkele vragen en antwoorden te bespreken.”

‘We zijn mensen, geen machines’

Hoewel iedereen zich moet aanpassen aan de huidige situatie, is thuis studeren en het maken van online tentamens voor derdejaars Mauryze Brug een extra uitdaging. “Ik heb een autisme spectrum stoornis (ASS) en het duurt voor mij even voordat ik vertrouwd ben met een nieuw concept. Dat ik thuis moest studeren belemmerde mij in mijn studieproces.” Het viel Brug verder op dat het tentamen veel langer was dan normaal. “Begrijpelijk omdat het een openboektentamen was. Vervelender vond ik dat ik problemen had met uploaden van foto’s van mijn berekeningen en dat het systeem me er op een gegeven moment uitgooide. Het duurde bijna een half uur voordat de professor me weer kon inloggen.”

Brug beseft dat het voor zowel studenten als docenten geen makkelijke omstandigheden zijn. Toch had hij het fijn gevonden als de tentamens een week later hadden plaatsgevonden. “Het voelde alsof er een bepaalde haast was om het oorspronkelijke studieprogramma volgens schema te laten verlopen. Ik hoop dat de docenten in hun beoordeling rekening houden met het effect dat deze situatie op de studenten heeft. We zijn immers mensen, geen machines.”

Feedbackronde 
Volgens Noomen heeft zijn faculteit er alles aan gedaan om studievertraging zoveel mogelijk te voorkomen. “Vooral zodat studenten in Q4, of in het ergste geval in de zomermaanden of Q1 van komend academisch jaar, niet met tentamens zitten die ze in moeten halen. Nu kunnen ze zich gewoon concentreren op de andere vakken die er aan komen. Dus ik vind eigenlijk dat we het juist goed hebben gedaan: ik gok dat zo’n 75 procent van de tentamens op onze faculteit is doorgegaan en dat is een nette score.”
Noomen benadrukt dat er sowieso een feedbackronde komt met studenten. “Dan kijken we naar dit soort opmerkingen en naar dingen die we kunnen veranderen zodat het in Q4 anders kan. Het is voor iedereen wennen en voorlopig zijn we nog niet van het coronaverhaal af.”

‘Zorg dat je genoeg tijd hebt om je antwoorden te uploaden’

Nadat masterstudent offshore & dredging engineering Carmen Liu het openboektentamen structural dynamics had gemaakt, zette ze een paar tips en tricks voor haar medestudenten op papier:

  • Zorg dat je genoeg tijd hebt om je antwoorden te uploaden. Het scannen en insturen vergt planning en discipline. Stuur je niet tijdig je antwoorden in, dan krijg je een 1. Ik heb ervoor gezorgd dat ik tenminste een kwartier had om dit in orde te maken.
  • Goede verlichting is belangrijk, vooral voor het inscannen van je antwoorden per telefoon.
  • Zorg voor genoeg papier: om je antwoorden op te schrijven en om aantekeningen op te maken.
  • Als je pdf’s mag openen op je laptop, open dan alle documenten van tevoren. Leen desnoods een extra laptop van een huisgenoot of zorg voor een tweede scherm.
  • Maak bij een openboektentamen gebruik van de ruimte. Ik heb bijna twintig tot dertig vellen papier op de muren geplakt. Hierop stonden slides, proeftentamens en uitwerkingen.
  • Laat je huisgenoten weten dat je een tentamen maakt zodat ze stil zijn én de internetverbinding niet te zwaar belasten door films in HD te streamen. Niets is vervelender dan een haperende verbinding op het moment dat jij je antwoorden uploadt.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

m.vanderveldt@tudelft.nl

Comments are closed.