“Discriminatie met stufi-regels”

Nederland discrimineert met de 3-uit-6-regel voor meeneembare studiefinanciering. Dat stelt de Europese Commissie. Ze daagt Nederland voor het Europees Hof.

Studenten die in het buitenland een opleiding volgen, kunnen alleen met succes studiefinanciering aanvragen als ze minstens drie van de zes jaar vóór het begin van de opleiding in Nederland woonden.

Die wooneis is volgens de Europese Commissie in strijd met regels rond het vrije verkeer van werknemers. Het ministerie van OCW houdt echter voet bij stuk.

“Zonder de drie-uit-zes-regel dreigt de studiefinanciering onbeheersbaar te worden”, zegt een woordvoerder van OCW. “We wachten de uitspraak met vertrouwen af.”

“De implicaties van de sanctieregeling zijn strijdig met het belang van een vrije en internationale wetenschapsbeoefening”, schrijft de KNAW in een verlate reactie op een protestbrief van het actiecomité Iraanse Studenten. Eind november dreigde het comité daarin de sanctieregeling bij de rechter aan te vechten.

Vooral de categorale uitsluiting van studenten met een Iraanse of Iraans-Nederlandse nationaliteit, zit de Akademie dwars. Sinds september zijn de studenten niet meer welkom bij onderdelen van opleidingen of bij sommige onderzoekslocaties waar nucleaire kennis wordt overgedragen.

Het uitsluiten op basis van nationaliteit is in strijd met internationale wetenschapsverdragen, zegt de KNAW. Studenten mogen alleen worden geweerd op grond van persoonlijke verdiensten of competenties, of als ze een individueel gevaar voor de staatsveiligheid vormen.