Discolezingen maken Studium Generale populair

Sinds Studium Generale (SG) zijn lezingen houdt in discotheek Speakers, is het aantal bezoekers sterk toegenomen.Dat blijkt uit het jaarverslag over 2000 van de ‘cultuurclub’ van de TU.

Toch is Studium Generale niet tevreden. ‘De doelstellingen werden bij lange na niet gehaald’, schrijven de medewerkers in het jaarverslag. En het programma-aanbod had volgens eigen zeggen te weinig diepgang. Dat komt volgens SG door een chronisch personeelstekort.

Overigens wil SG de bakens in de toekomst enigszins verzetten. Het cultuuraanbod moet nauwer aansluiten op de curricula van de studenten. Want uit ervaring weten de medewerkers dat ‘studenten meer geïnteresseerd zijn in programma’s die verband houden met hun studie.’ De recente statistieken bevestigen dat: de lezingen over ‘Einstein’ en de ‘Big Bang’ trokken veruit de meeste studenten. Voor ‘Het Oranjegevoel’, ‘New Age’, ‘Pisa’ en ‘Barok’ was veel minder belangstelling.

Dat blijkt uit het jaarverslag over 2000 van de ‘cultuurclub’ van de TU. De vijftien lezingen van cyclus ‘Bluff your Way into…‘, die in september 2000 van start ging, trokken maar liefst 1090 bezoekers. De voorjaarslezingen in het TU-cultuurcentrum Mekelweg 10 haalden in 2000 slechts ongeveer een derde van dat bezoekersaantal.