Dimes krijgt begroting niet sluitend

Er verdwijnen nog eens 4,3 arbeidsplaatsen bij Dimes. Het chiponderzoeksinstituut is daarmee niet uit de rode cijfers. De ondernemingsraad wilde vorige week van EWI-decaan Rob Fastenau weten hoe hij dat gat in de begroting gaat dichten.

De ondernemingsraad (or) had donderdag 13 november een paar kritische vragen voor decaan Rob Fastenau van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI), waar Dimes onder valt. Want waarom zou het nu wél lukken om genoeg opdrachtgevers binnen te halen, als dat al jaren niet lukt. En is het dan verstandig om een begroting te maken met een gat van 0,7 miljoen euro? Wie gaat dat betalen als nieuwe successen uitblijven?

Fastenau heeft een reorganisatieplan opgesteld, waarover de or een advies moet geven. In dat plan verdwijnen 4,3 arbeidsplaatsen bij het chiponderzoekinstituut, maar blijft er een jaarlijks financieel tekort van 0,7 miljoen euro. En dan is de extra steun van 2 miljoen euro per jaar van de TU al meegerekend.

De universiteit besloot in 2010 dat het Delft Institute of Microsystems and Nanoelectronics (Dimes) zelfstandig en dus commercieel verder moest. De vier miljoen euro die Dimes jaarlijks kreeg, moest vanaf 2012 in vijf jaar tijd afgebouwd worden naar nul. Er volgde een aantal ingrijpende maatregelen. De cleanrooms werden bijvoorbeeld afgesplitst van de afdeling micro-elektronica. Zes arbeidsplaatsen verdwenen.

Desondanks bleek eerder dit jaar dat Dimes niet zonder TU-subsidie kan. Het college van bestuur stelde daarom een nieuwe jaarlijkse toelage vast van 2 miljoen euro. Met dat extra geld is het dus niet mogelijk de begroting sluitend te krijgen.

EWI-decaan Fastenau legde de or uit dat verdere bezuinigingen onmogelijk zijn als het instituut nieuwe opdrachtgevers wil werven. Daarvoor zijn immers faciliteiten en mensen nodig. Het is tevens de reden dat hij een volgens de or ‘topzware’ organisatie heeft ontworpen: het aantal managers blijft gelijk, terwijl de werkvloer krimpt. “Dat is nodig om mét kennis van zaken binnen en buiten de TU potentiële opdrachtgevers te bereiken”, zei Fastenau.

Om 0,7 miljoen euro extra te verdienen, moet Dimes ongeveer het dubbele bedrag aan opdrachten binnenhalen, rekende hij voor. Geen geringe opgave, gezien het verleden. Or-lid Vincent van Croonenburg wilde dan ook weten wat er anders is aan de huidige situatie waardoor het geld nu wel binnen gaat komen.

Fastenau heeft daarvoor geen toverformule, zei hij. “We moeten gewoon meer werk doen in de cleanroom. We leren steeds beter om aan de knoppen te draaien zodat dat mogelijk wordt. We zien daarbij nieuwe onderzoeksprogramma’s ontstaan, waarbij onze cleanrooms nodig zijn, zoals naar solarcellen en LED’s. Dat is hoopvol.”

En als dat niet lukt, dan draagt EWI het verlies, aldus Fastenau. “Met een financiële blik ben ik daar niet happy mee, maar de faculteit kan het dragen.” Dimes is het wat hem betreft waard. De aanwezigheid van het instituut maakt volgens hem bijvoorbeeld dat Delft een grote aantrekkingskracht heeft op internationale studenten. Masterstudenten en promovendi kunnen er immers zelf de cleanroom in.