Dimes’ jaarverslag is populair op het web

r.ir. P.M. Dewilde.

Het jaarverslag van Dimes (Delft Institute of Microelectronics and Submicrontechnology) ziet er beter uit dan dat van de TU zelf. De beknopte versie, de overview, heeft een kleurige omslag, is gedrukt op papier van hoge kwaliteit en zet alle highlights uitgebreid op een rijtje. Het mag duidelijk zijn: hier is over nagedacht.

Dewilde hecht dan ook veel waarde aan het jaarverslag: ,,Onze doelstelling is in de eerste plaats te informeren, het grote publiek, maar vooral het kennerspubliek, de onderzoekers elders op de wereld. Daarom hebben we onze overview ook zo ingericht dat de hoogtepunten er goed uitspringen. We zorgen er ook voor dat onze drie hoofdterreinen duidelijk terugkeren in de titulatuur van de webpagina’s. Zo komt iemand die op het web zoekt naar bepaalde keywords op de juiste plek uit.”

Het aardige van webpagina’s is natuurlijk ook dat je kunt zien hoe vaak ze geraadpleegd worden. Dat onduidelijk blijft hoeveel de web-inspanningen daadwerkelijk opleveren, is niet zo’n probleem voor een universitaire instelling, vindt Dewilde. Als een wetenschapper in Stanford het werk van een Delftse collega in de nanofysica wil bekijken, is dat ook opbrengst.

Dat Dimes voor geldschieters als KNAW, TU en FOM ook simpelweg verplicht is een jaarverslag te maken, komt voor Dewilde op de tweede plaats. Niet dat het niet belangrijk is, natuurlijk. ,,De feedback die we krijgen, komt in de vorm van verlenging van subsidies”, aldus Dewilde. ,,Het is dan een pre als je alles goed kunt verantwoorden. Ik denk dat wij tot de weinigen behoren die alles zo goed documenteren.”

De derde doelstelling van het jaarverslag is de relaties te herinneren aan het bestaan van Dimes, zegt Dewilde. De boekwerkjes, worden dan ook rondgestuurd, Dimes wacht niet tot iemand ze opvraagt. De oplage stijgt, ondanks de web-versie. Tenslotte zijn er nog genoeg mensen in het bedrijfsleven en de politiek die geen regelmatige cybersurfers zijn. Een grote doelgroep van het jaarverslag zit echter gewoon bij het instituut zelf. Bij Dimes werken 300 mensen en het jaarverslag is een goede gelegenheid om die van elkaars werkzaamheden op de hoogte te stellen.

,,Ik krijg overigens ook wel kritiek”, zegt Dewilde. ,,Dan vraagt men: moet het nou echt zo uitgebreid? Maar vanuit die informatieve doelstelling is dat inderdaad het geval. Ik verwacht heus niet dat mensen het helemaal lezen. Als iemand twee écht bruikbare pagina’s vindt, heeft het al zijn nut.”

Hoewel Dewilde een sterke profilering van zijn instituut belangrijk vindt – tenslotte ontlenen toppers als MIT, STanford en Berkeley hun reputatie ook voor een belangrijk deel aan hun instituten – benadrukt hij dat public relations is niet hét doel is van de glossy opzet van het jaarverslag. Bovendien werkt een foto op de voorpagina van Nature, een recent wapenfeit van Dimes, uit dat oogpunt veel beter. Dewilde: ,,De leukste pr is tochdegene waar je zelf niets aan hoeft te doen.”

1400 Stuks liet Dimes dit jaar drukken van het beknopte jaarverslag, 800 van de uitgebreide versie. ,,Maar de volledige tekst staat tegenwoordig het eerst op het world wide web”, zegt directeur prof.dr.ir. P.M. Dewilde.