Opinie

Digitalisering bibliotheek te ambitieus

De bibliotheek van de TU werkt aan een ambitieuze digitalisering. Maar dit lijkt niet op het juiste moment te komen. Teveel wordt vertrouwd op technieken die (nog) niet bestaan.

De directie van de bibliotheek heeft wegens de toenemende bezuinigingen besloten tot een verregaande koersverandering. Onderdeel hiervan is het besluit om in de nabije toekomst slechts nog de digitale versie van nieuw te verschijnen literatuur aan te schaffen. Op zich begrijpelijk, omdat deze methode in de toekomst steeds meer aan belang zal winnen. Maar op dit moment lijkt deze digitalisering te vroeg te komen.

Allereerst is het met de huidige techniek vervelend om een boek van een scherm te lezen. Een scherm knippert, staat rechtop en kent een (te) lage resolutie. De bibliotheek antwoordt hierop dat beeldschermen in de toekomst zullen verbeteren en het minder vervelend zal worden om vanaf het beeldscherm te lezen. In de toekomst zou dit zeker tot verbeteringen kunnen leiden, maar helaas is dat nu nog niet geval.

De oplossing die studenten kiezen laten zich raden: grote hoeveelheden prints zullen het gevolg zijn. Naast het feit dat die erg nadelig zijn voor het milieu, kosten ze de student geld. Een zwart-wit print kost 0,06 euro, dus je bent al snel enkele euro’s kwijt om wat informatie, die voorheen gratis te verkrijgen was, op een goede manier te kunnen doornemen.

Een hierbij aansluitend probleem is dat een laptop en een palmtop (de huidige beschikbare draagbare middelen om een digitaal bestand op af te lezen) niet geschikt zijn voor het lezen van deze digitale informatie. Een palmtop is te klein en een laptop is zeker bij grote hoeveelheden informatie even slecht – of wellicht zelfs nog slechter – voor de gebruiker als een computer. In tegenstelling tot een boek, dat het voordeel heeft dat je het overal kunt lezen. Bij lekker weer buiten, bij reizen in de trein of voor het slapen gaan in bed.

Wederom geeft de bibliotheek aan dat nieuwe technieken, zoals een draagbaar elektronisch boek, in de toekomst oplossing zullen bieden. Maar ook hier kunnen we concluderen dat deze technieken nog slechts op papier bestaan.

Tenslotte is er een hierop aansluitend probleem dat vooral opduikt bij de studenten van de ontwerpende faculteiten, ongeveer een derde van de totale studentenpopulatie. Deze studenten maken veel gebruik van afbeeldingen van ontwerpen, modellen en gebouwen. Wil je afbeeldingen van een redelijke tot goede kwaliteit, dan dienen deze een hoge resolutie te hebben en het zijn daardoor erg grote bestanden. Studenten die in de universiteitsbieb studeren en er wel eens achter een computer zitten, weten hoe lang het daar duurt om een Word-bestand te openen, laat staan een groot bestand. Een boek met plaatjes bladert een stuk sneller dan een computer die ieder plaatje moet inladen. De faciliteiten van de bibliotheek zijn op dit moment verre van voldoende om voor deze studenten het lezen van informatie digitaal mogelijk te maken.

Natuurlijk zijn er, naast besparing, ook nog voordelen van de digitalisering te noemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het makkelijk delen van informatie, want studenten kunnen met meerderen tegelijk online hetzelfde boek inzien. Of de gemakkelijke opslag van een boek op een server (vaak van de uitgever), waardoor deze niet meer uit de collectie verdwijnt wegens ruimtegebrek in de archieven van de bibliotheek. Niet meer naar de bieb hoeven voor een boek, mits je thuis een snelle pc hebt. Toch is de hedendaagse techniek niet ver genoeg om de voordelen te laten opwegen tegen de nadelen en zijn wij van mening dat een verregaande digitalisering moet worden uitgesteld totdat de tijd hier rijp voor is. Zodat de student van deze Technische Universiteit niet de dupe wordt van een gebrek aan techniek!

De auteur is lid van de studentenraad voor Oras

De auteur is lid van de studentenraad voor Oras