Digitale Stad ook in Delft

Via het net zouden gebruikers ook op Internet moeten kunnen.

,,We zijn allemaal wel vàn de bibliotheek, de gemeente of een andere instelling, maar zitten niet námens”, zegt M. Timmerhuis van de gemeentelijke bibliotheek. De ‘DSD-groep’ begint ,,echt vanaf punt nul” en beschikt nog niet over financiële middelen of hardware.

De initiatiefnemers zijn er nog niet uit of gemikt moet worden op een netwerk via de telefoonkabel of via de televisie-kabel. Kabelnet-exploitanten zouden op korte termijn in staat zijn om tegen lage tarieven een aansluiting op het net aan te bieden.

Dr. W. Penninx van de faculteit TWI en lid van de DSD-groep wijst erop dat, ofschoon de TU in ruime mate beschikt over kennis en servers om de digitale stad op poten te zetten, het contract met Surfnet (het computernet van Nederlandse universiteiten en hogescholen) die dienstverlening in de weg staat.

In Nederland bieden al een aantal grote gemeenten deze netwerkservice aan burgers. Naast Amsterdam, ook Groningen, Eindhoven en de regio’s Friesland, Twente, Utrecht en Den Haag. De Delftse initiatiefnemers vinden dat ‘Delft-Kennisstad’ zo snel mogelijk tot de club moet toetreden. (B.B.)

Benno Boeters

Medewerkers van de gemeentelijke bibliotheek, het Filmhuis, de gemeente en de TU werken aan de verwezenlijking van de Digitale Stad Delft. In navolging van DDS (De Digitale Stad) in Amsterdam, willen de initiatiefnemers, waaronder ook drie leden van de Studentenpartij STIP, inwoners van Delft toegang geven tot een stedelijk informatie- en communicatienet. Via het net zouden gebruikers ook op Internet moeten kunnen.

Benno Boeters