Digitale Stad Delft opent haar poorten

De Digitale Stad Delft heeft haar poorten geopend. Wie sinds afgelopen vrijdag inlogt op http://www.dsdelft.nl kan door de virtuele stad Delft wandelen, kan er gaan wonen, kan er zijn fiets te koop aanbieden of instemmingen bij studentenhuizen raadplegen.

br />
De Digitale Stad is een virtuele nabootsing van de echte stad. Het postkantoor, arbeidsbureau, de bibliotheek, het theater, de gemeente, het kerkgenootschap, al deze organisaties zijn te vinden in de Digitale Stad. De diensten beperken zich nu nog tot informatie over openingstijden en programma’s, plus dat de gebruiker de instellingen via e-mail kan bereiken, maar het is de bedoeling dat men in de toekomst ook een kaartje voor theater of bioscoop per computer kan reserveren.

De Digitale Stad biedt verder ruimte aan discussies (over de recente fietslichtcontrole), een rubriek ‘vraag en aanbod’ (kroonluchter gevraagd), een plattegrond, en een overzicht van de burgers en bedrijven die op de stad zijn aangesloten. Dat overzicht oogt op dit ogenblik nog wat kaal, omdat het wachten is op burgers en instellingen die ook een adres willlen.

Een adres in de denkbeeldige stad kost 25 gulden per jaar. De bewoner kan zich op zijn huidige adres laten registreren, maar mag zijn tent ook opslaan aan één van de virtuele straten, zoals het Kerkplein, de Babbelsteeg, Startrek Lane of Klingon Drive.

Het Krakeelhof, tot nu toe het enige studentencomplex dat via een glasvezelverbinding op Internet is aangesloten, heeft al zijn eigen homepage in de Digitale Stad. Eén van de bewoners, Eric Maljaars, nam het initiatief tot een instemmingenpagina waarop studenten het kameraanbod in Delft in de gaten kunnen houden.

Volgens Maljaars biedt zijn pagina een extra kanaal waarlangs mensen kennis kunnen nemen van het kameraanbod. Voor mensen van buiten Delft scheelt dat bovendien de reis naar Delft om op de hoogte te blijven.

De Digitale Stad Delft is geïnitieerd door een groep Delftse enthousiastelingen die inmiddels veel vrijwilligers aan zich heeft gebonden. Met een startsubsidie van de gemeente en sponsoring van onder meer het Rekencentrum en de Centrale Electronische Dienst is de faciliteit opgezet.

Voor de gebruikers is er een helpdesk. Delftenaren die alleen bij het woord Internet al in verwarring raken krijgen op 19 februari in het Stadhuis uitleg. In maart worden in de stad publieke terminals geplaatst. (H.O.)

Henk Orsel

Henk Orsel