Wetenschap

Digitale Badmeester

Het Amsterdamse De Mirandabad krijgt deze zomer een digitale badmeester. Camera’s en sensoren slaan alarm wanneer zwemmers twintig seconden of langer niet bewogen hebben.

br />
Badmeesters worden uitgerust met een speciaal kastje dat lawaai maakt zodra de apparatuur een drenkeling ‘denkt’ te detecteren. Het geeft tevens de coördinaten weer van de plek waar de drenkeling zich bevindt.

,,Een mooi systeem hoor”, reageert prof.dr.ir. Paddy French, hoogleraar elektronische instrumentatie aan de faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS), desgevraagd. ,,Maar ik twijfel of het beter is dan de levende badmeesters van nu. Zo’n digitale badmeester laat mensen eerst bijna verdrinken voordat ze opgemerkt worden. Een zwemmer die in de problemen komt, probeert zichzelf eerst te redden. Maar een spartelende drenkeling wordt door de camera’s en sensoren niet opgemerkt.”

De digitale badmeester maakt de waakhond van vlees en bloed dus zeker niet overbodig, denkt French. ,,Maar het systeem is zeker een goede aanvulling”, aldus de professor. Immers, waar mensen werken, worden fouten gemaakt. ,,Een badmeester kan altijd net even de andere kant opkijken als iemand in de problemen raakt.”

Tot nu toe verdrinken er jaarlijks dan ook gemiddeld zeven kinderen in de Nederlandse zwembaden. Ruim tachtig zwemmers worden ieder jaar van de verdrinkingsdood gered.

Speelgoed

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de digitale badmeester alarm slaat bij alles wat roerloos dobbert. Het systeem moet zo worden afgesteld dat rondslingerend en zinkend speelgoed niet wordt opgepikt.

French vraagt zich af hoe de ontwerpers dat onderscheid kunnen inbouwen. ,,Wellicht met een thermische sensor”, denkt hij. ,,Of door middel van een beeldherkenningssysteem, maar wat doet dat dan met een object dat op een mens lijkt?” In de meeste zwembaden is tenslotte regelmatig een duikpop op de bodem te vinden. ,,Maar ach, beter een waarschuwing te veel dan te weinig”, meent French.

Al schrikt hij wel even van wat de digitale badmeester zal kosten. ,,Wat? Twee ton? Dan mag je hopen dat het feilloos werkt.” French denkt dan ook onmiddellijk aan een alternatief, dat met infraroodsensoren werkt. ,,Die zijn veel goedkoper”, zegt hij. ,,Maar misschien moet je zo’n systeem wel helemaal niet op beweging toespitsen. Daar zou ik eens langer over moeten nadenken.”

Speelgoed