Digitaal toetsen met 500 tegelijk

Tijdens de afgelopen tentamenperiode heeft de TU voor het eerst op grote schaal digitale toetsen afgenomen. Cijfers zijn sneller bekend en het scheelt nakijkwerk.

De digitale toetsen voor grote groepen werden afgenomen op verschillende locaties: in drie nieuwe zalen met elk 75 computers in de grote machinehal van Industrieel Ontwerpen, en via 250 laptops in de tentamenhal aan de Drebbelweg.

Van de vijfhonderd studenten die aan de laatste toets deelnamen, bleken er zo’n 25 toch op papier te moeten werken. Enkele studenten konden niet inloggen omdat ze hun NET-ID waren vergeten. Een aantal computers deed het niet of was verkeerd ingesteld door vorige gebruikers.

De techniek van het digitaal toetsen deed het echter prima, aldus manager IT-operations Gino van der Velden. Er is zelfs belangstelling voor vanuit andere universiteiten.

Vooraf was de techniek uitgebreid getest. Zo was een groep van zeventien studenten gevraagd de veiligheid te checken door uit te proberen of ze het systeem konden hacken. Dat lukte. Daarna is met deze studenten het systeem waterdicht gemaakt en volgden op 1 oktober de eerste toetsen met 500 studenten.

Die eerste toetsen verliepen niet helemaal vlekkeloos. Tachtig procent van de deelnemers kon de toets digitaal maken, twintig procent moest het op papier doen. “Vijfhonderd man tegelijk laten inloggen, werd te zwaar voor het systeem”, zegt Van der Velden. “Het is moeilijk om dat te simuleren. De techniek is hierop verder aangepast en getest.”

Om tentamenfraude bij deze vorm van toetsen te voorkomen, moeten studenten bij binnenkomst een pasje met foto laten zien en krijgen zij een wachtwoord van de docent uitgereikt. Met dit wachtwoord én hun NET-ID moeten studenten vervolgens op de computer inloggen. Ze moeten zich wel hebben ingeschreven voor het tentamen.

Digitaal toetsen is echter geen oplossing tegen spieken, legt Van der Velden uit. Surveillanten hebben speciale instructies gekregen over zaken waar ze extra op moeten letten. Bijvoorbeeld op studenten die stekkertjes verwisselen of een ander kleur scherm hebben dan die van de toets. “Internet en het werken met usb-sticks hebben we afgeschermd.”

Het digitaal toetsen is overigens niet nieuw aan de TU. Het gebeurde al op kleine schaal. Nieuw is het digitaal toetsen van grote groepen. Hoewel niet elk tentamen geschikt is voor deze vorm van toetsen, kan het voor de docent veel nakijkwerk schelen. Voordat studenten de zaal uitlopen is hun cijfer bekend.

De universiteit wil het studieresultaat verbeteren. Met de invoering van tussentijds toetsen krijgen studenten eerder door hoe goed ze de stof beheersen. Het is dan wel belangrijk dat zij het resultaat van hun toets snel kennen. Dat kan alleen met digitaal toetsen, aldus Van der Velden.