Digitaal studentenprotest

Studenten die door tentamens of andere redenen niet kunnen meedoen aan het studentenprotest in Den Haag, kunnen toch hun stem laten horen. Ze kunnen virtueel meedoen.

Politieke richting
Natuurlijk gaat bouwkundestudente Nanet Rutten stemmen. “Belangrijk is dat iedereen zijn bijdrage levert. Als je niet stemt, ontken je dat er iets moet gebeuren of kan veranderen.” Rutten vindt overigens niet dat er in Delft veel hoeft te veranderen en kijkt zelf verder dan de stad. “De verkiezingen zijn ook van regionaal en landelijk belang. Die visie heeft te maken met mijn studie. Ik ben bezig met stedenbouw. Elke lokale ontwikkeling heeft invloed op een hoger niveau als katalysator of beginpunt.”
Gecharmeerd van de voorlichting van en over de Delftse partijen is Rutten niet. “Eén folder met standpunten van diverse partijen over de buurt. Details en minder gericht op de stad en de regio. Glasbakken in mijn buurt interesseren me niet zo.”
Toch is stemmen volgens Rutten ook voor tijdelijke Delftenaren belangrijk. “Voor de politieke richting.” Haar partij is de PvdA. “Op nationaal niveau hebben ze goede standpunten over gelijkheid en gelijke kansen. Die uitgangspunten zijn indirect ook goed voor een stad.”
Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen liet ze zich leiden door een vriendschaps- en TU-band. “Een vriendin stond op de lijst van Stip. Als vriendendienst heb ik op haar gestemd.”

Dat melden de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Op niet alle universiteiten zijn studenten vrij van colleges en tentamens. Om ook hen een stem te geven, is voorzien in een digitaal protest. Iedereen die zich hiervoor aanmeldt, zal 21 januari virtueel demonstreren op een groot scherm op het Malieveld.

Pixelprotest
Het protest is mogelijk via de site pixelprotest. Dat is een online platform dat kosteloos is ontwikkeld door nobla.nu. Het biedt mensen de mogelijkheid via een animatie virtueel mee te lopen in een steeds langer wordende mars.

Real life manifestaties
Het is speciaal bedoeld om real life manifestaties te ondersteunen met mensen die niet in de gelegenheid zijn om fysiek aanwezig te zijn. “Voor het eerst zullen op deze schaal social media gebruikt worden om een manifestatie kracht bij te zetten” aldus Jeroen Thys (LKvV).

Kenniscrisispagina
Het gebruik van sociale media sluit goed aan bij de huidige tijd. Studenten konden zich al via de speciale kenniscrisispagina op Facebook aanmelden voor de manifestatie. Via dezelfde pagina is het nu mogelijk je aan te melden voor het digitale protest.

Virtueel spandoek
Het is zelfs mogelijk een virtueel poppetje te voorzien van een yell of een spandoek. Ook is het mogelijk via dit sociale medium vrienden uit te nodigen om mee te lopen. ”Wij nodigen elke student, scholier, docent en ouder uit om ook digitaal met ons mee te lopen voor beter onderwijs” aldus Guy Hendricks. (ISO).