Digitaal

Een medewerker van de TU Library kiepert de boekenserie ‘Chemical Abstract’ in de container omdat een deel van de serie onlangs waterschade opliep.

De papieren versie is daarmee dus verloren voor de mensheid, maar gelukkig is de gehele serie nog wel gewoon digitaal beschikbaar. En dat scheelt weer een paar meter in de kasten.

Een struikelvak dat studenten angst inboezemde. Zo stond het IO-bachelorvak modelleren bekend voordat de Chinese dr. Yu Song vorig jaar aantrad als vakcoördinator. Onderdelen als differentiaalvergelijkingen en thermodynamica schrikten studenten af, het was droge theorie voor ze. Maar in één jaar tijd wist Song het slagingspercentage te verhogen met 250 procent, van 26 naar 71 procent.

Volgens Marijn Goemans, commissaris onderwijs van studievereniging i.d., legde Song er zijn ziel en zaligheid in om meer studenten het vak te laten halen. “Hij heeft alle kritiek gebruikt om de structuur van het vak aan te passen en de stof op een betere manier aan te bieden.” Zo heeft Song de stof toegepast op alledaagse producten als een wc en een thuistap. Zo kon de theorie eindelijk gaan leven.

Als vakcoördinator huurt Song, Wolf voor zijn studenten, docenten in om de colleges te geven. Toch is hij verre van onzichtbaar. Joost van Leeuwen, penningmeester van i.d., volgde het vak modelleren het afgelopen jaar. Volgens hem kent Song bijna al zijn studenten, terwijl honderden tegelijk het vak volgen. “Als je hem tegenkomt, vraagt hij hoe het gaat. En hij blijft studenten pushen om hard te werken. Omdat je weet dat hij er honderd procent voor gaat, doe je dat zelf ook.”

Dat Song alles geeft wat hij in zich heeft staat voor de studenten buiten kijf. Hij stuurt zijn studenten e-mails om drie uur ’s nachts. Hij blijft studenten die met vragen bij hem komen de stof uitleggen totdat ze het snappen. Hij gaf middenin de zomer nog een college voor het hertentamen. En hij schreef een computerprogrammaatje waarmee hij studenten persoonlijk hun cijfer laat weten. Van Leeuwen: “Dat is veel fijner dan met je naam of studienummer in een groot excelsheet staan.”

Joost Huijberts, studentlid van de opleidingsdirectie, vindt Song een intelligente man met een bijzondere instelling. “Hij staat zelf ver boven de stof, maar hij kan het heel goed uitleggen. Hij is zo’n enorme motivator dat studenten zich in de stof gaan vastbijten. Hij geeft mensen het idee dat het te doen is. Hij is zo enthousiast over zijn studenten en zo lovend over zijn collega’s, dat is heel inspirerend.”

Volgens Marijn Goemans probeert Song studenten echt kennis bij te brengen. “Heel veel docenten staan een college gewoon af te draaien. Maar Song onderzoekt hoe studenten leren, probeert inzicht te krijgen in hoe ze denken en gebruikt dat vervolgens. En hij gaat door, want hij ziet nog steeds ruimte voor verbetering.”

Wie is Yu (Wolf) Song?
38 jaar, getrouwd, één dochter.