‘Die Polen waren aardig’

Student Mirko de Jong woonde anderhalf jaar lang aan de Oude Delft 2, het pand waar tot twee keer toe brand is uitgebroken.

Tweedejaars student industrieel ontwerpen Mirko de Jong was niet thuis toen er op 8 april brand uitbrak in zijn woning aan de Oude Delft 2. Hij was aan het studeren bij een vriend. Via via hoorde hij dat zijn huis in brand stond. Hij ging er meteen heen. Vlak nadat de brandweer was gearriveerd, kwam hij aan.

Het geruchtencircuit in Delft draait op volle toeren na de reeks branden in panden van de familie Den Dulk. Die zou veel vijanden hebben, onderling ruziën, bijna failliet zijn. In het huis aan de Oude Delft zouden ook de bewoners elkaar niet gelegen hebben.

Dat laatste is in ieder geval niet waar, kan De Jong vertellen. “Er woonden inderdaad studenten en Polen. Maar dat ging prima. Die Polen waren aardig, maar veel contact hadden we niet. Ze spraken geen Nederlands.”

De Jong hoorde wel dat de eigenaren van zijn studentenhuis ruzie hadden gekregen en de boedel aan het scheiden waren. De student had slechts contact met één van de broers. “Ik heb hem wel eens voorgesteld het huis op te knappen, wij als bewoners wilden wel helpen. Maar hij zag er niks in, wilde niet één euro in het pand steken. Hij zei: “Studenten zijn erger dan Polen of junks.”

Een paar weken geleden stapten De Jong en zijn huisgenoot Ben van Wijk naar studentenvakbond VSSD. Ze wilden advies over hoe ze hun huisbaas tot actie konden dwingen. “Eén van de twee wc’s zat al een jaar verstopt. In een huis met veertien bewoners is dat niet zo handig. Daarna heb ik de huisbaas gedreigd de huur niet meer te betalen. Toen heeft hij de wc laten maken.”

De Jong woont nu tijdelijk bij een vriend en is op zoek naar een nieuwe kamer. In zijn oude woning is na de eerste brand nog een brand geweest en er is twee keer ingebroken. Hij houdt de politie daarvoor verantwoordelijk. “Die heeft het huis niet goed afgesloten. Maar in de tussentijd mag ik nog steeds mijn spullen niet ophalen.”(SB)