Dialoog over seksueel geweld tijdens actieweek op TU

TU-studenten organiseren een actieweek om de dialoog over seks en instemming verder op gang te brengen. “We willen studenten op een positieve manier bewust maken.”

(Illustratie: Freepik.com)

Om binnen de TU Delft de dialoog over seksueel geweld verder op gang te brengen organiseert TU-student en Amnesty-activist Fenna Timsi (Technische Natuurwetenschappen) samen met andere vrijwilligers van 20 tot en met 24 september de #Let’sTalkAboutYES actieweek in Delft.

“Door verschillende activiteiten als een workshop, een jamsessie, een lezing, een podcast en een documentaire-avond, willen we studenten op een positieve manier bewuster maken over seks en instemming”, aldus Timsi.

Betere hulp aan slachtoffers
En dat is nodig. Eén op de tien vrouwen en één procent van de mannen wordt tijdens hun studietijd verkracht, blijkt uit onderzoek van Amnesty International. 67 procent van hen kampt daardoor met psychische, seksuele, fysieke of sociale problemen en studenten weten vaak niet hoe zij binnen hun instelling hulp kunnen krijgen na seksueel geweld, of een klacht kunnen indienen.

‘Elke hulp is hard nodig’

Deze cijfers leidden vorige maand tot een oproep van Amnesty aan alle universiteiten en hogescholen om een manifest te ondertekenen, waarin zij beloven hun studenten meer bescherming te bieden. Die verklaring moet volgens de mensenrechtenorganisatie bijdragen aan preventie en betere hulp aan slachtoffers.

Toch ondertekende de TU het manifest niet. “Er staan zaken in die we niet willen, bijvoorbeeld een workshop voor alle studenten”, liet vice rector Rob Mudde destijds weten. “Dat is niet praktisch uitvoerbaar en helemaal niet effectief. We kunnen studenten immers niet dwingen deel te nemen.”

“Erg jammer”, vindt Timsi. “Een onderwijsinstelling kan juist zoveel betekenen en studenten handvatten geven om zelf iets te veranderen.” Ze hoopt dat de TU snel de ernst van de situatie inziet en het manifest alsnog ondertekent. “Elke hulp is hard nodig. Alleen door samen te werken zal er daadwerkelijk iets veranderen.”

#Let’sTalkAboutYES

• Maandag 20 september
    Workshop FairSpace
    Online via Zoom, 12.30-13.30 uur
    Tijdens deze workshop leer je vaardigheden die bijdragen aan een veilige omgeving voor iedereen.

Schrijf je in via de link.

• Dinsdag 21 september
    Lunchlezing van seksuologe Nynke Nijman
    TU Delft Aula, 12.45 – 13.30 uur

• Woensdag 22 september