Deze TU-studenten vieren kerst zonder hun familie

Door de pandemie vieren veel internationale studenten dit jaar noodgedwongen kerst in Delft. Soms zelfs alleen. “De uitbraak van het coronavirus zet door alles een streep.”

Voor studenten worden tijdens de feestdagen verschillende evenementen georganiseerd. (Foto: Dalia Madi)

Voor veel studenten is de kerstperiode een gezellig samenzijn met familie en vrienden. Dit jaar wordt dat samenzijn door de uitbraak van het coronavirus beperkt. Door nieuwe maatregelen zijn maximaal drie gasten welkom en wordt reizen naar het buitenland afgeraden. Inmiddels geldt voor de hele wereld zelfs een oranje reisadvies. En dat is vooral vervelend voor de internationale studenten in Delft. Zij zijn genoodzaakt om de kerst hier door te brengen. Zonder familie en vrienden uit hun thuisland.

Naar huis gaan is geen optie

Vorig jaar vierde masterstudent Pietro Francesco De Paolis (Civiele Techniek & Geowetenschappen) kerst met zijn familie in Italië. “Samen koken, eten en daarna met iedereen knus rond de open haard.” Dit jaar brengt hij de feestdagen door in zijn studentenhuis. Alleen, want terug naar huis gaan lukt niet. “De week voor kerst heb ik een tentamen en op 4 januari beginnen de colleges alweer. Behalve dat ik het riskant vind om tijdens een pandemie te reizen, loop ik het risico om twee keer in quarantaine te moeten. Met het oog op de tentamens in januari is dat voor mij geen optie.”

Ontdekken
Masterstudent Paul Deng (Civiele Techniek & Geowetenschappen) uit China heeft juist veel zin in de komende periode. “Ondanks dat steeds meer jonge mensen in China kerst vieren, is het heel anders dan in Nederland. Dit is voor mij dus een bijzondere tijd!” Om iets van de kerstsfeer te proeven gaf Paul gaf zich daarom op voor een kerstlunch met een lokale familie. De lunch wordt georganiseerd door het Delftse studentenpastoraat Motiv.

‘Het coronavirus zet door alles een streep’

Indu Subramaniam zou deze kerst samen met een paar vrienden musea in Eindhoven en Amsterdam bezoeken, “maar door de nieuwe coronamaatregelen is dat niet meer mogelijk.” Dus blijft de studente biomedical engineering thuis in Eindhoven, waar ze dit jaar voor haar afstudeeronderzoek naartoe verhuisde. Omdat ze haar familie niet in gevaar wil brengen, is ook teruggaan naar thuisland India geen optie. En hoewel de festiviteiten dit jaar in schril contrast staan met vorig jaar, toen ze kerst doorbracht in de Zwitserse en Franse Alpen, zit Indu niet bij de pakken neer. “Ondanks de maatregelen gaan we er thuis het beste van maken!”

Eenzaam
Akshath Ram ziet het somberder in. “Ik denk dat het eenzaam wordt, zonder feestjes en buitenactiviteiten.” Om zichzelf op te vrolijken heeft hij daarom regelmatig contact met het thuisfront, al zorgt het videobellen er niet voor dat hij zijn familie minder mist. “Vorig jaar vierde ik het thuis, samen met hen. Er waren cadeaus, taart en drinken. Dit jaar zet de uitbraak van het coronavirus door alles een streep.”

Ook Pietro is enigszins op zijn hoede. Het doet hem terugdenken aan zijn eerste dagen in Nederland. “Ik voelde me toen heel eenzaam en ik ben bang dat de feestdagen dat gevoel versterken. Kerst brengt altijd iets melancholisch met zich mee en zonder familie en vrienden om je heen kan dat extra zwaar zijn.” De nieuwe coronamaatregelen beperken daarnaast de mogelijkheden voor studenten om samen te komen. Om toch onder de mensen te zijn gaf ook Pietro zich op voor de kerstlunch. “En samen met mijn huisgenoten heb ik een kerstboom opgetuigd. Dat lijkt iets kleins, maar is voor mij echt een lichtpuntje in deze tijd.”

Activiteiten
Voor alle studenten worden tijdens de feestdagen verschillende evenementen georganiseerd. Zo host TU Delft onder andere een online kerstborrel en een kookworkshop, livestreamen de studenten van 5 voor 12 een Kerstshow en via de Uni-Life app kun je je aanmelden voor tal van andere activiteiten.

• Studenten die zich tijdens de feestdagen somber voelen en hun zorgen met iemand willen delen, kunnen contact opnemen met Motiv. Zij zijn dagelijks tussen 16:00 en 18:00 uur en 20:00 en 22:00 uur telefonisch (015 – 200 60 60) en per mail bereikbaar.
  • Meer informatie over studentenwelzijn en wie te contacteren in geval van nood kun je vinden op het TU Delft studentenportaal.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl