Deze TU-sinterklaas is het brein achter Mick’s Rijmwoordenboek

Wat ooit begon met flauwe limericks groeide sinds 1999 uit tot een heuse sinterklaastraditie. TU-alumnus Michael Janus is de persoon achter Mick’s Rijmwoordenboek.

Mick's Rijmwoordenboek is sinds dit seizoen trotse sponsor van voetbalvereniging Haarsteeg. (Foto: privécollectie)

Dutch only

Met pakjesavond in aantocht zijn de vele hulpsinterklazen in rep en roer, want een gedicht schrijven is nog een hele toer. Gelukkig is daar Mick’s Rijmwoordenboek, de digitale hulp voor rijmen en gedichten.

De website met de onmiskenbare jaren negentig retrolook is in 1999 bedacht door TU Delft alumnus Michael Janus (technische natuurkunde) en vindt zijn oorsprong in een studentikoze traditie.

Schunnige teksten

Als lid van het Delftsch Studenten Corps schreven Janus en zijn medestudenten limericks voor afstuderende jaarclubgenoten. “Dat waren vrij flauwe teksten die we vervolgens naar elkaar mailden. Op een brakke zondag kreeg ik het idee om al die limericks in een computerprogrammaatje te zetten. Het programma husselde alle limericks om er vervolgens een nieuwe van te maken. Dat moest natuurlijk wel volgens het a-a-b-b-a rijmschema, dus daar kwamen bijzondere creaties uit.”

Het zorgde onderling voor zoveel lol dat zijn vrienden hem aanspoorden het programma online te zetten. Hoewel nog redelijk in het begin van het internettijdperk, bestond er tot Janus’ verbazing nog geen online rijmwoordenboek. Mick’s Rijmwoordenboek – ontleend aan de bijnaam die Janus tijdens zijn studententijd kreeg – was het eerste.

Mick’s Rijmwoordenboek anno 2021.

Die eerste versie bestond uit 2000-3000 (met misschien wat veel schunnige) woorden en was een simpele website die Janus draaide op de computer van de vakgroep quantrumtransport (nu QuTech).

De website ging in november 1999 – vlak voor Sinterklaas – live en werd in no time 30 duizend keer bekeken. Janus ontving daarop een mail van de systeembeheerder die wilde weten wat hij aan het doen was, want de computer raakte overbelast. Hij grinnikt: “Zo kreeg ik meteen een lesje in piekbelasting.”

26 duizend woorden

Vanuit zijn kleine studentenkamer (“een bezemkast van twee bij twee”) aan de Hoefijzersteeg vulde Janus de database vervolgens verder aan. Handmatig, met hulp van zijn huisgenoten. “Mijn kamer zat naast de gemeenschappelijke ruimte (GR), dus ik zette mijn deur open en vroeg aan mijn huisgenoten die op de bank hingen om wat woorden te roepen waar ik mee kon rijmen.”

Inmiddels telt het Rijmwoordenboek ruim 26 duizend woorden en voegt Janus sporadisch iets toe. “Sinds vorig jaar staan bijvoorbeeld woorden als covid, corona en anderhalvemeter ook online.”

‘Het Rijmwoordenboek hoort voor veel mensen bij de sinterklaastraditie’

Terugkijkend had hij niet verwacht het zo lang zou vol te houden. “Met de verdere ontwikkeling van het wereldwijde web ging ik ervan uit dat de website snel overbodig zou zijn, maar dat gebeurde niet.” De website is voor gebruikers een stap terug in de tijd – de lay-out is sinds 1999 niet veranderd. “Dat maakt het misschien zo uniek. Het Rijmwoordenboek hoort voor veel mensen bij de sinterklaastraditie.”

Wat heet, in het weekend voor Sinterklaas bezochten 300 duizend mensen (goed voor 800 duizend views) de website. “En dat loopt op naar 500 duizend tot 600 duizend bezoekers vlak voor pakjesavond.”

Lange tijd waren de inkomsten uit advertenties op de website kostendekkend, maar sinds Janus samenwerkt met een advertentiebureau houdt hij er na aftrek van alle onkosten een leuk extraatje aan over.

Van een deel van de opbrengst sponsort Janus sinds dit jaar de lokale voetbalclub VV Haarsteeg in Noord-Brabant (zie hoofdfoto). Of veel tegenstanders met het reclamebord op de foto zullen gaan betwijfelt hij. “Ik vind het vooral mooi om zo de club te steunen.”

Fanmail

Overigens zorgen de advertenties op zijn website de laatste jaren wel eens voor kritische fanmail. “Dat is het lastige met deze lay-out, die leent zich niet altijd voor advertenties of voor alle schermformaten. Maar ik neem alle feedback mee en probeer de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk houden.”

Janus ontvangt ook genoeg bedankmails. “En af en toe een bijzonder verzoek. Zo vroeg een rapper of ik geen speciaal rijmwoordenboek voor slang (straattaal, red.) kon maken. Helaas ben ik niet zo thuis in de rapscene, dus ik houd het hier maar bij.”

• Michael Janus studeerde van 1992 tot 1999 technische natuurkunde in Delft en werkt nu bij Thermo Fisher als softwareontwikkelaar voor elektronenmicroscopen.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl