Studentenleven
Verduurzamen

Deze studenten helpen Delftse studentenhuizen aan zonnepanelen

Met hun stichting Student in de Zon helpen Sieb Rodenburg en Berend Krans Delftse studentenhuizen aan zonnepanelen. “Wij willen studenten de optie om te verduurzamen geven.”

Voor van links naar rechts: Sieb Rodenburg, Berend Krans en Geesje Creijghton. Achter: Glenn Bommelé. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Met vijf banken, een versleten eettafel en een handjevol posters en borden aan de muur ziet Studentenrusthuis In den Wijngaert eruit als een prototype studentenhuis in Nederland. Toch heeft het Virgielhuis aan de Delftse Spoorsingel binnenkort iets wat vrijwel geen ander studentenhuis heeft: zonnepanelen op het dak.

Die panelen komen er over drie tot vier maanden, mede dankzij oud-bewoner Berend Krans van de stichting Student in de Zon. Delft telt, studentenflats niet meegeteld, volgens Rodenburg en Krans momenteel slechts twee studentenhuizen met zonnepanelen. Niet geheel toevallig staat het andere huis twee deuren verderop. Medeoprichter van Student in de Zon Sieb Rodenburg woonde daar voorheen. Met hun stichting hebben de twee studenten een missie: het land verduurzamen door zoveel mogelijk Nederlandse studentenhuizen te voorzien van zonnepanelen.

Proef met zeven huizen

Maar voordat het zover is, is Delft aan de beurt. Naast de twee huizen aan de Spoorsingel hebben de studenten zes andere huizen op het oog. Die worden onderdeel van de in totaal zeven pilots die de stichting het komende half jaar draait.

Het idee voor Student in de Zon ontstond zo’n 2,5 jaar geleden toen Rodenburg (masterstudent industriële ecologie) en Krans (student waterbouwkunde) samen aan de koffie zaten. Aan duurzaamheid deden ze al. Ze letten bijvoorbeeld op wat ze aten en de kleding die ze droegen. “Maar zodra het als student om je huis gaat, voel je je machteloos. Je hebt een studentenloontje en dus weinig geld voor duurzaamheidmaatregelen”, vertelt Rodenburg. “Bovendien ben je afhankelijk van of een huisbaas meewerkt en zie je je investering nooit meer terug: binnen een paar jaar verhuis je namelijk. Wij willen studenten de optie geven om toch te verduurzamen.”

Oud-huisgenoten helpen met het financieren van de panelen

Dus gingen de twee nadenken: hoe zorg je dat studenten zich wél zonnepanelen kunnen veroorloven? Hoe krijg je een huisbaas mee en hoe regel je vervolgens het onderhoud? De antwoorden vonden ze bij oud-huisgenoten en huisvester Duwo. Duwo is inmiddels de officiële samenwerkingspartner van Student in de Zon. “Dat is ontzettend fijn, want Duwo heeft geholpen bij het invullen van het juridische plaatje.” Zo regelt de huisvester de benodigde verzekeringen en het onderhoud van de panelen. “Zo blijven de panelen ook naar behoren werken wanneer de huidige bewoners zijn verhuisd.”

En die oud-huisgenoten? Zij komen kijken bij de financiën. Zo werden en worden de zonnepanelen van beide huizen aan de Spoorsingel mede betaald door oud-huisgenoten. Volgens Martijn van Eijck, een van de huidige bewoners van de Spoorsingel, hoefden de oud-bewoners niet lang na te denken over hun donatie of lening. “Ze zijn in hun eigen leven ook bezig met duurzaamheid en de meesten van hen hebben zelf al zonnepanelen.” Een deel van het geld is een gift en een ander deel betalen de bewoners terug, verdeeld over meerdere jaren. Rodenburg: “We hebben ervoor gezorgd dat de maandelijkse terugbetaling lager ligt dan het bedrag dat de studenten per maand besparen door hun lagere energierekening.” De panelen liggen er nog niet, maar de besparing kan fors oplopen. Ze verwachten dat het in totaal om een paar honderd euro maand gaat.

Stokje doorgeven

Toen Krans en Rodenburg 2,5 jaar terug met hun stichting begonnen, was er nog geen oorlog in Oekraïne  en geen energiecrisis. Inmiddels ziet de zonnepanelenmarkt er radicaal anders uit. “Vlak nadat we begonnen, hebben we marktonderzoek gedaan, maar alles wat we toen hebben uitgezocht is niet meer actueel. Wachttijden zijn enorm opgelopen en de zonnepaneel-aanbieders waar we toen terechtkonden, nemen nu niet eens meer de telefoon op.”

Toch is het ze gelukt om weer grip op de markt te krijgen. De komende tijd staan er dus zeven huizen op de planning. En daarna? Ze hopen op den duur het stokje door te geven aan andere studenten. Zo behoren studenten Geesje Creijghton (industrieel ontwerpen en Glenn Bommelé (technische bestuurskunde) inmiddels ook tot het Student in de Zon-team. “Wij zijn over een paar jaar voor studentenbegrippen ‘oud’. Ik zie bewoners al denken: wie zijn die oude knakkers die iets van ons willen?”, grapt Rodenburg. “Student in de Zon werkt het beste als het voor en door studenten is. We hopen dat de stichting gerund blijft door studenten die duurzame impact willen maken.”

Algemene gegevens over Student in de Zon

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

• Woon je in een studentenhuis en wil je weten wat de mogelijkheden voor jou zijn? Neem dan contact op met Student in de Zon, bijvoorbeeld via hun Instagrampagina of website.
Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl