Deze promovendus gaat naar de #Klimaat staking. En jij?

Klimaatonderzoeker Kevin Helfer is een van de TU-medewerkers die vrijdag 27 september meedoen aan de wereldwijde #ClimateStrike. Wat drijft hem?

Kevin Helver: "In het algemeen vind ik de betrokkenheid in Delft niet groot." (Foto: Jos Wassink)

Kevin Helfer uit Duitsland is een promovendus bij de afdeling geoscience and remote sensing aan de Faculteit CiTG. Hij bestudeert de  de interactie van wind en wolken in de atmosfeer.

Je hebt je aangesloten bij de beweging scientists for future. Waarom?
Ik ben atmosfeeronderzoeker, dus ik leer tijdens mijn promotie veel over atmosfeer en klimaatverandering. Daarnaast ben ik gewoon burger en maak ik me zorgen over klimaatverandering. Ik ben er ongerust over dat politici onvoldoende doen. Daarom was dit platform zo geschikt.

Wat doen de scientists for future?
We zijn de laatste weken bezig geweest met een verklaring die recente stakingen en protesten ondersteunt, en in het bijzonder die van vrijdag 27 september. De verklaring is in consensus opgezet, dus het is niet zo dat een kernteam iets opgeschreven heeft. Er hebben veel onderzoekers aan meegewerkt en iedereen kan erachter staan.

‘Politici moeten nu met concrete maatregelen komen’

Wat houdt de verklaring in?
De verklaring zegt dat de wetenschappelijke basis achter klimaatverandering betrouwbaar en waar is. Dus dat we met reële klimaatverandering te maken hebben en dat die door de mens is veroorzaakt. We vinden dat meer actie nodig is. De tot nu toe getroffen maatregelen zijn onvoldoende om de opwarming tot twee graden Celsius te beperken.

Maar er is toch al de Overeenkomst uit Parijs die stelt dat de opwarming liefst tot 1,5 graad beperkt moet blijven? Wat is daar mis mee?
Daar is niks mis mee. Het is fantastisch dat alle politici beloofd hebben zich in te spannen om de opwarming tot 1,5 graden te beperken, als dat mogelijk is. Maar ook in Nederland en elders moeten politici nu met concrete maatregelen komen om dit doel te bereiken. Er zijn goede stappen gemaakt, zoals het Nederlandse Klimaatakkoord, maar dat is onvoldoende om het gestelde doel van maximaal 1,5 graad opwarming te bereiken.

Hoeveel mensen hebben de verklaring ondertekend?
Tot nu toe zo’n 1.500 mensen, waarvan 160 een verbinding met de TU Delft hebben.

Heb je het gevoel dat klimaatactie speelt op de campus?
Mensen praten er wel over, zeker op onze afdeling waar klimaatonderzoekers werken. In het algemeen vind ik de betrokkenheid in Delft niet groot. Er is niet veel politieke interesse.

Is dat elders anders?
In Münster, Duitsland, waar ik mijn master deed waren studenten veel meer politiek gericht. Misschien heeft het ermee te maken dat de TU een technische universiteit is, zonder sociale wetenschappers die de discussie een politieke draai kunnen geven. Zo hoor ik dat in Leiden studenten heel enthousiast zijn over de klimaatstaking.

Wat ga je vrijdag doen?
Ik stop rond twaalf uur met werken. Ik sluit dan m’n email en stel een automatisch antwoord in dat ik aan het staken ben. Daarna ga ik naar Den Haag, waar ik deel zal nemen aan de demonstratie op het Binnenhof.

Het protest richt zich dus op politici?
Precies; in de traditie van de scholierenstakingen. Deze staking is open voor iedereen die zich zorgen maakt over klimaatverandering, inclusief onderzoekers en studenten.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl