Deze Delftse start-up let niet op diploma’s

Een bedrijf dat in 2014 begon met twee vrienden wil over vijf jaar wereldwijd marktleider zijn in zonne-energiesoftware. Maar hoe komt het Delftse Solar Monkey aan talent?

Voor de uitbreidingsplannen van Solar Monkey via Nederland, België en Europa naar wereldwijd marktleider is goed personeel onontbeerlijk. (Foto: Solar Monkey)

Lees hier de 4TU Carrière Special.

• Dit verhaal komt uit de 4TU Carrière Special, het nieuwe, vandaag verschenen magazine gemaakt door de redacties van Delta, Cursor (TU Eindhoven), Resource (Universiteit Wageningen) en U-Today (Universiteit Twente). Klik op de link onder dit artikel om de 4TU Carrière Special te lezen.

“Sorry universiteit, maar wij letten niet op opleiding als we mensen aannemen.” Jan Pieter Versluijs, oprichter en ceo van de Delftse start-up Solar Monkey, zegt het lachend, maar meent het wel degelijk: bij de werving van nieuw personeel spelen diploma’s geen hoofdrol. Ze zijn zelfs niet nodig.

Versluijs en medeoprichter en cfo Mels van Hoollwerff studeerden beiden wel af aan de TU Delft. Ze kennen elkaar uit het studentenleven. Terwijl Versluijs na de oprichting van één minder en één meer succesvolle start-up tijdens zijn studententijd inmiddels in Londen in dienst was van consultancybureau Newton, studeerde Van Hoollwerff af op rekenmodellen voor schaduwcalculatie voor zonnepanelen.

Leuk geprobeerd
Toen de twee elkaar tegenkwamen en daarover aan de praat raakten, hadden ze al snel in de gaten dat daar een nieuw bedrijf in zat. Ze begonnen met metingen op locaties waar zonnepanelen gepland waren. Op basis van 360-graden foto’s maakten ze schaduwcalculaties. “Dat was leuk geprobeerd, maar niet schaalbaar. Je kunt moeilijk overal fysiek naartoe”, vertelt Versluijs. De twee haalden er een oud-huisgenoot van Van Hoolwerff bij en samen maakten ze software waarmee ze nu grote impact hebben op de zonne-energiemarkt.

‘Wij hebben een pittig sollicitatietraject’

De drie combineerden 3D-modellen uit het ‘Algemeen Hoogtebestand Nederland’ met hoge-resolutie luchtfoto’s, waarmee hun afnemers nu razendsnel de schaduwval kunnen berekenen vanachter hun computers. Ook bouwden ze een monitoringsysteem in, zodat problemen in zonnepanelen snel naar boven komen en ook de eigen berekeningen geijkt kunnen worden.

300 Klanten
Na één jaar haalde Solar Monkey in een investeringsronde 200 duizend euro op, waarna een vierde collega aangenomen kon worden. Eind april – toen het interview voor dit artikel plaatsvond – had het bedrijf driehonderd klanten, samen goed voor jaarlijks 130 duizend ontwerpen van zonne-installaties. Eind april stond de teller op 15 fte en verschillende stagiairs en afstudeerders. Ook stond het bedrijf op het punt het gebouw van incubator YesDelft in te ruilen voor eigen kantoorruimte, na een nieuwe investeringsronde, nu voor een miljoen euro.

Terug naar de werving van personeel, want voor uitbreidingsplannen via Nederland, België en Europa naar wereldwijd marktleider is goed personeel onontbeerlijk, weet Versluijs. Vooral software-ontwikkelaars en salesmedewerkers zijn nodig. Solar Monkey adverteert internationaal, schakelt soms recruiters in en benadert mensen af en toe via LinkedIn. Sprak Solar Monkey in het begin vaak het eigen (Delftse) netwerk aan, nu moet het bedrijf de visvijver tot ver daarbuiten vergroten om aan de juiste mensen te komen.

Karakter en wilskracht
Diploma’s spelen geen rol, maar wat dan wel? “We hebben een pittig sollicitatietraject. We testen de kandidaten uitgebreid met case studies en rollenspellen voor salesfuncties, en coding tests voor developers”, vertelt Versluijs. Daarnaast let het bedrijf op karakter, wilskracht en doorzettingsvermogen. Solar Monkey verwacht van zijn mensen dat ze leergierig en ambitieus zijn. “Juist omdat we in de beginfase zitten en als bedrijf nog veel moeten leren.”

Versluijs geeft een voorbeeld van hoe zijn personeelsbeleid kan uitpakken: één van zijn salesmensen was schilder en huisvader toen hij belde naar aanleiding van een vacature bij Solar Monkey. “Hij kwam aan de telefoon zo leuk over. Als dat bij ons zo is, dan zal dat bij een klant ook zo werken, dachten we. En inderdaad: hij is ontzettend gemotiveerd en is erg gegroeid. Hij is onze tofste hire tot nu toe.”

Lees hier de 4TU Carrière Special.

4TU%20Carriere%20Special%20cover.JPG

Hoofdredacteur Saskia Bonger