Wetenschap

Desgevraagd: Vragen voor wetenschapsagenda

Heb je een knagende vraag, dan kun je die tot 1 mei indienen op wetenschapsagenda.nl. Delftse onderzoekers laten deze kans niet aan zich voorbij gaan.

De Agenda bundelt de thema’s waar de wetenschap zich de komende jaren op zal gaan richten’, meldt de site van de Nationale Wetenschapsagenda. Burgers, wetenschappers, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties; iedereen kan tot 1 mei 2015 vragen indienen. De agenda is een initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

“Op de TU is enthousiast gereageerd op dit initiatief”, zegt beleidsmedewerker Eva Hoogland. In opdracht van het college van bestuur heeft ze alle decanen aangespoord om vragen van hun medewerkers te verzamelen en op te sturen. “We hebben honderden vragen ontvangen. We hopen zo een stempel op de agenda te drukken.”

Een greep uit de vragen: hoe ziet het internet van de toekomst eruit? Hoe blijft onze privacy in de digitale wereld van 2050 gewaarborgd? Hoe kunnen we de delta’s veiliger maken? Kunnen we gebouwen maken die honderd procent recyclebaar zijn?

Die laatste twee vragen komen van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Decaan prof.dr.ir. Bert Geerken heeft bij zijn achterban veel vragen losgepeuterd. “De afloop en de impact van de agenda is nogal onzeker”, zegt hij. “Maar goed, je wilt niet achterblijven. Stel dat het wel impact krijgt.”

Dat de implicaties van de agenda onduidelijk zijn, dat onderkent beleids-medewerker Hoogland. “De overheid heeft geen middelen beschikbaar gesteld om de vragen te laten onderzoeken”, zegt ze. “Het idee is dat besluitvormers de agenda in hun achterhoofd houden als er in de toekomst nieuwe gelden verdeeld worden. Het is vaag. Aan de andere kant is het mooi dat de bevolking betrokken wordt bij wetenschap.”

Al kun je ook wel vraagtekens zetten bij het democratische gehalte. Via een onduidelijke drietrapsraket moet van de duizenden vragen een kleine selectie overblijven. Een ‘Kenniscoalitie’ maakt een eerste selectie. In deze coalitie zitten onder meer de KNAW, universiteitenvereniging VSNU en onderzoeksfinancier NWO. Een belangrijk criterium is in hoeverre de vraag aansluit op bestaande onderzoeksagenda’s, zoals EU-projecten en de ’topsectoren’ (samenwerkingsverbanden van bedrijven, universiteiten en overheid). Na enkele debatten in de zomer en het najaar maakt de coalitie een definitieve keuze.

Prof.dr.ir. Tim van der Hagen, decaan van Technische Natuurwetenschappen, hoopt dat nieuwe verrassende vragen het selectieproces overleven. “Het is belangrijk dat de nieuwsgierigheidsgedreven vragen niet worden vergeten. Zoals Agendavoorzitter Beatrice de Graaf zegt: de agenda moet ruimte blijven bieden aan verbeelding en aan creatieve dwarsdenkers.”

Toch is Van der Hagen enthousiast. “Het is goed dat het belang van wetenschappelijk onderzoek voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken zoveel aandacht krijgt. Ik vind wel dat de overheid voor de beantwoording van elke vraag op de wetenschapsagenda een fors bedrag ter beschikking moet stellen.”

Prof.dr. Theun Baller (decaan 3mE) tot slot noemt de agenda ‘een uitstekende gedachte’. “Wellicht komen hier vraagstellingen uit voort waar onderzoekers zelf eerder niet aan hebben gedacht.”