Wetenschap

Desgevraagd: Stresstest kerncentrales pleit voor investeringen

De voortijdig uitgelekte stresstest van Europese kerncentrales pleit voor investeringen oplopend tot 25 miljard euro. Dat betekent niet dat de huidige reactoren onveilig zijn, zeggen Delftse wetenschappers.

Na het ongeval met de kerncentrales in het Japanse Fukushima, besloot de Europese Unie om alle 143 kerncentrales in Europa te onderzoeken. Het rapport van deze stresstest lekte onlangs uit. Op vrijwel alle reactoren valt wel wat aan te merken. Aanleiding voor Greenpeace om op te roepen met kernenergie te stoppen.

“Maar dat is niet de conclusie van het rapport”, zegt dr.ir Behnam Taebi (faculteit Techniek, Bestuur en Management) desgevraagd. Hij promoveerde op onderzoek naar de ethische aspecten van kernenergie. “Het is een politieke beslissing om van kernenergie af te willen. Uit het rapport blijkt dat er verbeteringen nodig zijn aan de centrales. Maar dat komt vooral door de wijsheid die is opgedaan na Fukushima.”

Taebi noemt dit voortschrijdend technisch inzicht. “Het is belangrijk om met de nieuwe stand van de techniek mee te gaan. Door de ramp van Fukushima weten we dat er daar te weinig aandacht is geweest voor de gevolgen van een tsunami. Dat leidde er toe dat de Europese Commissie nieuwe richtlijnen hanteert in de stresstest. Kerncentrales moeten bijvoorbeeld een overstroming van eens in de tienduizend jaar aan kunnen.”

Uit het rapport blijkt dat Borssele op dat punt tekort schiet. “Dat is niet verrassend, want deze richtlijn is een nieuwe eis. De strenge richtlijnen zijn een goede zaak. De veiligheid neemt er door toe”, zegt reactorfysicus dr.ir. Jan Leen Kloosterman (faculteit Technische Natuurwetenschappen).

Borssele komt volgens Kloosterman en Taebi goed uit de stresstest. Al zijn er nog andere verbeterpunten. “Zoals de bescherming van mobiele diesel-
generatoren om bij stroomuitval de kleppen van de centrale te bedienen. Dat zijn triviale dingen, die de veiligheid enorm verbeteren”, aldus Kloosterman.

De kernfysicus is wel geschrokken van de staat van een aantal Bulgaarse, Roemeense, Slowaakse en Tsjechische reactoren. Kloosterman: “Daar staan onvoldoende apparaten die waterstof onschadelijk kunnen maken. Na het kernongeval in het Amerikaanse Harrisburg (1979) was de aanschaf daarvan een van de belangrijkste aanbevelingen. Ik vind het onbegrijpelijk dat er reactoren zijn, die daar niet mee zijn uitgerust.”

Worden reactoren door deze aanbevelingen helemaal veilig? Dat valt niet te zeggen, benadrukt Taebi. “Met complexe technologie zoals kernenergie kan men niet vooraf uitgebreid experimenteren. Risicoanalyses veranderen voortdurend, door nieuw opgedane kennis. Daarom is het juist goed, dat de techniek daar steeds op wordt aangepast.”