Opinie

Desgevraagd: Sebastiaansbrug

Eindelijk komt er schot in de vervanging van de Sint Sebastiaansbrug, meldt het wijkblad ‘Delft op Zondag’. Over het voorlopig ontwerp is niet iedereen enthousiast.

‘Er is een voorlopig ontwerp, de bouwvergunning wordt deze maand aangevraagd (…) In het tweede kwartaal van 2018 zou de bouw moeten beginnen, de oplevering is medio 2019. De tram rijdt begin 2020 over de brug’, schrijft ‘Delft op Zondag’. Projectleider Iwan de Vries spreekt over een ‘sober en doelmatig ontwerp’. Teleurgestelde buurtbewoner Floris le Conge Kleyn vindt het een ‘liefdeloos technocratisch ontwerp.’ Wat is er toch aan de hand met dit ‘hoofdpijndossier‘ dat het blijft wringen?

Erfenis uit jaren zestig

“De Sebastiaansbrug is een erfenis uit de jaren zestig”, zegt prof.dr.ir. Han Meyer, emeritus hoogleraar stedenbouwkunde aan de faculteit Bouwkunde. “De brug maakte een deel uit van een plan om autoverkeer via de Mekelweg en over de Schie rechtstreeks naar de Markt te leiden. Het zuidelijk deel van Delft zou daarvoor gesloopt worden. Dat was toen heel gewoon. Zo was er in Rotterdam een tracé getekend vanuit het Oude Noorden over de gedempte Rotte en de Mariniersweg via een nieuwe brug naar Zuid. Stadsvernieuwers keken in die tijd met afgunst naar Rotterdam omdat daar, dankzij de bombardementen, ruim baan was voor ingrijpende plannen. De gemeente zag er vanaf omdat het verzet tegen die bruuske ingreep groeide. De brug was echter al aanbesteed, die kwam er evengoed. Dat werd de Willemsbrug. Doordat nu het tracé ontbrak, eindigde de weg over de brug in een haakse bocht.” Ook in Delft ging de sloop voor een doorgaande verkeersader niet door zodat ook de Sebastiaansbrug met een haakse bocht aansluit op de Zuidwal.

Verweesd

Meyer toont een studie uit 1989. Gemeente Delft en de TH Delft hadden een ontwerpcompetitie georganiseerd voor een integraal plan voor TU Noord, centrum zuid en de Sint Sebastiaansbrug. Het rapport ‘Locatie Zuidpoort Delft’ door Rein Geurtsen bevat vijf verschillende plannen. De aanleiding was ook toen al de constatering dat de brug er verweesd bij lag nadat de doorgaande verkeersstroom was gecanceld. Maar verder dan een rapport is het destijds niet gekomen.

Autoverkeer heeft grote invloed op de uitvoering van de brug, vertelt Meyer. Met weinig autoverkeer is openen en sluiten van de brug voor passerende scheepvaart niet zo’n bewaar en kan de brug lager uitgevoerd worden. Bij veel autoverkeer staat brugbediening de doorstroming in de weg en wordt, zoals nu, gekozen voor een hoge brug (4,5 meter).

Niet veel beters van te maken

Gezien de omstandigheden is er niet veel beters van de brug te maken, lijkt het. Meyer: “Sinds de jaren zestig is centrum zuid twee keer verbouwd. De TU heeft de aanpak van Delft Zuid zelf ter hand genomen met de aanleg van het Mekelpark en het opnieuw in gebruik nemen van het hoofdgebouw. Tussen de campus en het centrum ligt nu die brug met een onduidelijke verkeersfunctie. In plaats van de beoogde integrale aanpak zijn er nu drie losse dingen ontstaan en die verhouden zich enigszins wringend tot elkaar.”

Tijdens de aanleg zal al het zuidelijk autoverkeer richting centrum over de Kruithuisbrug worden geleid.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.