Wetenschap

Desgevraagd: Hussein Farahani over inreisverbod

Het inreisverbod naar de Verenigde Staten voor mensen met een paspoort uit Iran, Syrië, Yemen, Irak, Libië, Sudan of Somalië treft ook Delftse onderzoekers.

Het inreisverbod is een flinke domper voor de Iraanse promovendus Hussein Farahani. Hij had zijn visum voor de VS net op zak, slechts een week voordat Trump als nieuwe president aantrad. Nu heeft hij niets meer aan dat stempel in zijn paspoort.

“Ik wilde naar een conferentie over mineralen en materialen in San Diego om een presentatie te geven”, zegt hij desgevraagd. “Het is de grootste conferentie op mijn vakgebied. Ik doe bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek onderzoek naar veranderingen in de structuur – fasetransities – in staal. Ik zit in mijn laatste jaar en heb veel over dit onderwerp te vertellen.”

Eerst dacht Farahani nog geluk te hebben. Hij ontving zijn visum snel, slechts anderhalve maand had hij er op hoeven wachten. “In het verleden kregen Iraniërs vaak pas na vele maanden wachten een visum. Soms pas nadat een conferentie had plaatsgevonden.”

Drie dagen voordat de restricties van kracht werden, had Farahani al op een website gelezen over geruchten dat Trump Iraniërs zou weren. “Ik had daarom nog geen vliegticket en hotel geboekt.” Een schrale troost.

‘Wetenschap lijdt eronder’

Farahani heeft weinig begrip voor de maatregel. “De wetenschap lijdt eronder. Ook die van de VS. En wat voor zin heeft het om Iraniërs tegen te houden? Geen enkele terrorist die de afgelopen twintig jaar in de VS heeft toegeslagen, had de Iraanse nationaliteit. Niet dat mensen uit de andere landen slecht zijn, maar het is maar om aan te geven dat het geen effectieve maatregel is tegen terrorisme.”

Netwerken met buitenlandse vakgenoten kan nu even niet. Maar in juni gaat de promovendus naar een conferentie in China, en vlak daarna naar een in Frankrijk. “Daar kan ik volop netwerken, ook met Amerikanen. Want zo is het wel: ik ook wil Amerika groots maken”, zegt de Iraniër, verwijzend naar de slogan van Trump ‘I want to make America great again’. “Het is echt een heel rare maatregel.”

TU achter standpunt VSNU

De TU ziet ook niets in de maatregel van Trump. Ze heeft zich geschaard achter het standpunt van de VSNU, de vereniging van de veertien Nederlandse universiteiten. De VSNU stelt op haar website dat de immigratiebeperking in de Verenigde Staten “wetenschappelijk talent ernstig [beperkt]”. De VSNU en dus ook de TU Delft steunen de oproep van de European Universities Association om het decreet omtrent het immigratiebeleid in te trekken.

“Voor de wetenschap is mobiliteit van wetenschappers over landsgrenzen heen zeer belangrijk”, schrijft de VSNU. “Het zorgt ervoor dat universiteiten wetenschappelijk talent van over de hele wereld kunnen aantrekken. Niet alleen heeft deze beperking persoonlijk effect op de desbetreffende wetenschappers die nu in de Verenigde Staten werken en studeren, de Amerikaanse wetenschap wordt op deze manier ook afgesloten van en voor wetenschappelijk talent. Ook wetenschappers die in Nederland in dienst zijn, worden hiermee in hun wetenschappelijke contacten ernstig beperkt.”