Wetenschap

Desgevraagd: Herinneringen aan Wubbo Ockels

Wubbo Ockels overleed op zondag 18 mei. De volgende dag was zijn naam trending topic op Twitter. Hoe herinnert men zich in Delft de oud-astronaut en bekendste hoogleraar?

“Zijn overlijden is zeer verdrietig voor de achterblijvers”, reageert rector prof.ir. Karel Luyben desgevraagd. “Ik herinner me hem als een enthousiast, dynamisch en energiek persoon die mensen wist te inspireren. Hij was een man met een missie. Zijn boodschap was dat duurzaamheid mogelijk was zonder in te leveren op snelheid en luxe. Anderen betwijfelden dat, maar hij was daarvan overtuigd. Hij was niet snel tevreden, maar wist door zijn passie mensen tot bijzondere prestaties te brengen bij de Nuna, de Superbus en tal van andere projecten. Zijn bijdragen aan het onderwijs van de TU en de zaak van de duurzaamheid zijn van groot belang geweest.”

“Hij wist mensen echt te motiveren voor duurzaamheid”, zegt prof.dr.ir. Hester Bijl, decaan van de faculteit luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. “Als hij mensen toesprak dan was dat altijd met een positieve energie. Ga voor de uitdaging, dat was zijn boodschap. Wubbo ging het gewoon doen.” Dat niet alles lukte was een ingecalculeerd risico. “Al bereik je maar een klein gedeelte van je droom, dan krijg je al heel wat voor elkaar.” Door zijn verbondenheid met in het oog springende projecten als Superbus, Nuna en zonneboot had Ockels minder tijd voor onderzoek en publicaties. Toch ziet Bijl de ‘kite power-groep’ als Ockels wetenschappelijke nalatenschap.

“Hij was een echte pionier”, vat prof.dr.ir. Jacco Hoekstra zijn indruk van Ockels samen. Hoekstra was decaan van de faculteit L&R in de tijd dat Ockels daar hoogleraar was. Ondanks de controversen die Ockels’ ideeën en methoden opriepen, was Hoekstra blij met hem in de faculteit vanwege de inspiratie die hij wist over te brengen op studenten en medewerkers. Ockels zelf liet zich niet van de wijs brengen door de kritiek op bijvoorbeeld de Superbus. Hoekstra vindt hem een pionier in de traditie van de gebroeders Wright die de eerste gemotoriseerde vlucht maakten.

“Hij streed zo hard tegen zijn ziekte. Het is moeilijk te bevatten dat hij is overleden”, zegt Marlies Hak, projectleider van Nuna7, de zonnewagen waarmee Delftse studenten vorig jaar kampioen werden bij de World Solar Challenge in Australië. “Als coach van de Nuna-teams is Wubbo onvervangbaar. We hebben er enorm veel respect voor dat hij ons vorig jaar in Australië kwam helpen terwijl hij al erg ziek was. Hij pepte ons op. Het feit dat het waarschijnlijk de laatste keer zou zijn dat hij de zonnewagenrace zou meemaken, heeft ons nog harder doen strijden. We hebben de race gewonnen voor Wubbo.” Nuna7-coureur Leslie Nooteboom zegt dat Ockels hem in Australië de moed heeft ingesproken om de race uit te rijden. “Zonder hem zou ik nooit ritten van vier uur bij vijftig graden Celsius door de woestijn hebben kunnen uitrijden.”