Wetenschap

Desgevraagd: Gevleugelde auto voor piloten

Voor piloten van kleine sportvliegtuigjes komt er binnenkort een nieuw speeltje op de markt: een gevleugelde auto.
‘De vliegauto van het Amerikaanse bedrijf Terrafugia (opgezet door alumni van het Massachusetts Institute of Technology) heeft vorige maand haar eerste testvluchten gedaan.

Op een snelweg in Plattsburgh in de staat New York steeg de gevleugelde tweepersonenauto Transition Roadable Aircraft op. Het vloog dertig seconden en landde vervolgens weer veilig op de snelweg.
De Transition is een tweepersoons vliegautootje met voorwielaandrijvingen en een propeller aan de achterkant. Met een volle tank benzine kan het ongeveer 600 kilometer vliegen met een kruissnelheid van 180 kilometer per uur. Volgens het persbericht van de makers haalt het toestel op de grond ‘autowegsnelheden’. Binnen een halve minuut kan het toestel zichzelf transformeren van vliegtuigje tot auto of andersom door de vleugels in of uit te klappen en de motor te koppelen aan de propeller of juist aan de voorwielen. In 2011 moet het voertuig op de markt komen.
Een historisch mijlpaal in de vliegindustrie. Zo betitelen de bedenkers de Transition. Zo ver wil emeritus hoogleraar prof.dr.ir Theo van Holten (L&R) niet gaan. “Dit soort dingen is al in de jaren vijftig van de vorige eeuw ontwikkeld”, zegt hij desgevraagd. “Technisch is het best uitvoerbaar.”
Toch hebben de vliegauto’s niet het luchtruim veroverd zoals voorspeld werd in oude sciencefictionfilms. “Het punt is dat vliegauto’s geen voertuigen zijn die je even uit je garage rolt om er vervolgens een stukje mee te vliegen”, zegt Van Holten. “Je hebt te maken met allerlei verkeersveiligheidsregels.”
Tien jaar geleden werd Van Holten benaderd door een bedrijf dat een driewielige brommer met propeller wilde maken. In de lucht moest het een soort gyrocopter zijn. Dat is een vliegtuig waarbij een motorloze rotor voor de lift zorgt. De rotorbladen worden net als de wieken van een molen door de wind aangedreven.
“Het bedrijf wilde zich richten op de Australische markt, aangezien Australië niet zo dichtbevolkt is. Je hebt dan minder problemen met de verkeersveiligheid.” Ook de makers van de vliegauto zullen zich volgens Van Holten op dit soort dunbevolkte gebieden moeten richten. De vliegbrommer is er overigens niet gekomen. Het bedrijf kreeg de financiering niet rond.
Zitten er afgezien van de verkeersveiligheidregeltjes niet nog meer haken en ogen aan een vliegauto?
“Zo’n voertuig is een schaap met vijf poten”, zegt de hoogleraar. “Je hebt meer assen en tandwielen nodig omdat je zowel de propeller als de wielen moet aandrijven. Dat gewicht moet je allemaal meetorsen. De vliegauto zal daardoor in de lucht meer energie verbruiken dan een vliegtuig en op de weg ook minder zuinig zijn dan auto’s. Bovendien is de spanwijdte behoorlijk beperkt omdat de vleugels opgevouwen moeten kunnen worden. En bij vliegtuigen geldt juist dat hoe groter de spanwijdte, hoe efficiënter het toestel vliegt.”
“Er zijn natuurlijk wel sterkere en lichtere materialen ontwikkeld de afgelopen jaren waar de vliegauto voordeel van heeft”, vervolgt Van Holten. “Maar dat geldt ook voor auto’s en vliegtuigen. Relatief gezien zal de vliegauto altijd minder presteren.”

Student: Chris Rutte, Techniek, Bestuur en Management
Medewerker: Werner Smoor, portier

“Werner is altijd bereid je te helpen. Afgelopen jaar deed ik het bestuur van studievereniging Curius en hadden we een bestuursauto. Aan het eind van het jaar moesten we er van af. Werner stelde toen voor ons te helpen hem te verkopen. Super, echt. Hij is zeer betrokken bij activiteiten van Curius. Typisch Werner is dat hij voor ons in de gaten houdt of er geen bestuursleden van andere studieverenigingen het gebouw binnen glippen om onze rekwisieten te stelen. Als je met Werner praat heeft hij altijd mooie verhalen. Je komt soms moeilijk weer aan het werk. Aankomend jaar heeft Werner niet meer zijn eigen portiershok, maar moet hij door het gebouw zwerven. Bezuiniging. Het wordt hem echt moeilijk gemaakt. Ik hoop dat hij zijn werk met net zoveel plezier blijft doen. Hij is een aanwinst voor TBM.”