Wetenschap

Desgevraagd: Experiment bij Sail

Op Sail, het grootste publieksevenement van Nederland, kwamen dit jaar 2,3 miljoen mensen af. Voor het eerst werd realtime in kaart gebracht waar al deze bezoekers rondliepen.

Het was waanzinnig druk tijdens Sail. Dit jaar vergaapte de menigte zich voor de negende keer aan honderden zeilschepen die uit havens over de hele wereld waren gekomen om in een lange optocht door Amsterdam te paraderen. Ondanks de mensenmassa, spreekt de organisatie van een gezellige en gemoedelijke drukte. Gelukkig maar, want bij evenementen waar ontzettend veel mensen komen, zoals de Gay Pride of de Nijmeegse Vierdaagse, doen organisatoren altijd hun best om niet teveel mensen op dezelfde plek aanwezig te laten zijn en te zorgen dat al die mensen zich veilig kunnen verplaatsen.

Om die reden werd dit jaar voor het eerst een experiment gedaan, waarbij onderzoekers met acht camera’s de voetgangers telden die in beide richtingen langsliepen, met wifi-sensoren de looptijden van bezoekers registreerden en met gps-trackers de looproutes van vrijwilligers in kaart brachten. Daarnaast hielden ze in de gaten wat er op de social media over Sail werd gepost. ‘We maken een crowd monitoring dashboard voor Sail’, liet onderzoeksleider prof.dr.ir. Serge Hoogendoorn (faculteit CiTG) tijdens het evenement aan de redactie weten.

Om het sentiment van een menigte in te schatten, zijn toch echt mensen nodig

Maar konden we dat niet al lang? “Los van elkaar zijn de gebruikte technieken niet nieuw”, zegt Dorine Duives, die haar promotieonderzoek doet bij de afdeling transport en planning van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. “Zo geeft een gps-tracker van één persoon aan waar hij heeft gelopen. Maar daar heb je niks aan als je wil weten waar 300 duizend mensen geweest zijn op een dag. Wij hebben geprobeerd om al deze losse stukjes informatie te koppelen, zodat we van het hele evenement kunnen zien hoeveel mensen er zijn en met wat voor snelheid ze voortbewegen. Het gaat erom hoeveel mensen er door een straat lopen in een bepaalde tijd en of ze dat makkelijk kunnen doen of niet. Tot nu toe was dat online, à la minute, niet mogelijk.”

De onderzoekers hebben de evenementorganisatie dit jaar nog niet ondersteund bij het crowd management; of er dranghekken moesten komen bijvoorbeeld. “Het belangrijkste voor ons was om te zien of het systeem technisch haalbaar was. Dit was een proef”, benadrukt Duives. Maar in de toekomst kan het crowd monitoring dashboard toch zeker wel het crowd management overnemen? “Nee, de computer kan alleen informatie geven over hoe druk het overal is. Veel mensen op elkaar is op zich geen probleem, pas als dat verandert in onrust heb je een probleem. Om het sentiment van een menigte in te schatten, zijn toch echt mensen nodig. Een housende massa die tijdens de Love Parade op zoek is naar een uitgang, is heel wat anders dan een menigte die gezellig staat te carnavallen.”