Wetenschap

Desgevraagd: Bepalen socialer media succes wetenschapper?

Bepalen sociale media in de toekomst hoe succesvol een wetenschapper is en hoeveel geld hij krijgt, zoals vorige week in De Volkskrant werd gesuggereerd? Delftse onderzoekers gruwen van dit idee.

Is je onderzoek een hot topic op Twitter en Facebook en wordt er veel over geblogt, dan ben je goed bezig. Dat vindt nieuwe-mediawetenschapper Paul Groth van de VU. De wetenschappelijke merites van onderzoek moeten volgens hem behalve door citatiescores ook bepaald worden door sociale media. ‘De traditionele bibliometrie is te traag en te beperkt’, aldus Groth vorige week in De Volkskrant.

Grote wetenschappelijke uitgevers zoals Wiley, Springer en Elsevier zouden groeiende belangstelling hebben voor het inzetten van sociale media als Twitter om de wetenschap de maat te nemen. Altmetrics heet deze nieuwe meetmethode.

Delta vroeg aan enkele van meest geciteerde Delftse onderzoekers wat zij van deze trend vinden. Biotechnoloog prof.dr.ir. Mark Van Loosdrecht, nanowetenschapper prof.dr. Henny Zandbergen en stralingswetenschapper prof.dr. Pieter Dorenbos gebruiken naar eigen zeggen nauwelijks sociale media om hun onderzoek onder de aandacht te brengen. “Ik ben te ouderwets en heb het te druk voor dat soort zaken”, zegt Dorenbos. Zandbergen zegt ook dat hem te veel tijd kost. Van Loosdrecht gebruikt sociale media niet zozeer om onderzoeksresultaten bekend te maken, maar “wel om contacten te onderhouden en opinies te geven zo nu en dan.”

Alle drie de onderzoekers zijn weinig enthousiast over het feit dat uitgevers wetenschappers de maat willen nemen middels sociale media. Van Loosdrecht en Dorenbos reageren het felst.

Van Loosdrecht: “Er zijn altijd bedrijven die winst willen maken op basis van databehandeling. Verstandige beleids-makers nemen dit niet serieus.” De wetenschapper verwacht dan ook niet dat onderzoekfinanciers zich op den duur zullen laten leiden door altmetrics.

Dorenbos denkt ook dat onderzoekfinanciers hun hoofd koel zullen houden. “Ik zou dat een slechte ontwikkeling vinden. Wetenschappers die een (eind)product leveren dat voor een groot publiek herkenbaar is, zullen goed scoren op sociale media. De wetenschappers die het mogelijk hebben gemaakt om allerlei deelontwikkelingen en technologieën te realiseren zullen echter niet scoren omdat het grote publiek hun werk helemaal niet begrijpt. Een dergelijke ontwikkeling zal wetenschappers ook stimuleren om opgeblazen verhalen de wereld in te sturen om daarmee veel impact te generen. Ik ben bang dat de waan van de dag en hypes op die manier een basis van financiering worden.”

Zandbergen verwacht dat de sociale media nauwelijks van belang zullen zijn voor aandacht op de lange termijn. “Sommige publicaties zijn slechts een paar jaar hot en worden daarna weinig geciteerd. Andere worden decennia later geciteerd. De eerste groep publicaties is zeer gebaat bij een snelle publicatie en sociale media. De tweede groep nauwelijks.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.