Wetenschap

Desgevraagd

DuizelingwekkendHet attractiepark Six Flags stelde deze week Superman, The Ride open voor het publiek.Een vlucht in een F-16 is voor de meeste mensen niet weggelegd, maar de thrill seekers komen in een achtbaan ook aardig aan hun trekken.

Een minuutje flink door elkaar geschud worden, is nog steeds een aanlokkelijk vooruitzicht voor veel pretparkbezoekers.

Six Flags Holland, voorheen Walibi Flevo, opende onlangs een nieuwe attractie. Superman, The Ride heet het ding en dankzij een nieuwe aandrijftechniek, een linear synchronous motor,

heeft deze achtbaan momenteel het Europese optrekrecord in handen. Van nul tot negentig kilometer per uur in 2,8 seconden. Met een versnellingskracht van vier G, viermaal de aantrekkingskracht van de aarde en vergelijkbaar met wat een F-16 piloot ondervindt, ronkt de website. Roller-coasterfans uit delen van Europa stonden dan ook in de rij voor de opening.

Niettemin krijgen F-16 piloten wel meer G-krachten voor hun kiezen. Desgevraagd vertelt Richard Winterberg, afstudeerder op het gebied van human factors en avionica bij L&R, dat getrainde jachtvliegers ruim twee keer zoveel G-kracht kunnen hebben. ,,Voor een korte tijd kunnen die maximaal negen keer hun eigen lichaamsgewicht aan versnellingskracht aan. Dat speelt natuurlijk vooral bij het nemen van snelle bochten. Hoe sneller je de bocht neemt, hoe hoger de G-kracht.”

Bloed

De grootste versnelling van de Superman-achtbaan vindt plaats in het platte vlak. Bij straaljagers zorgt vooral het bochtenwerk voor hoge G-belastingen, en daarbij kan de piloot zelfs het bewustzijn verliezen. Jachtvliegtuigen kunnen zo hun eigen piloot doden.

Winterberg: ,,Het grootste probleem is dat het bloed uit de hersenen naar de benen wegstroomt. Om te voorkomen dat de piloten bewusteloos raken, dragen ze dan ook een drukpak. Versnellingsmeters houden de acceleratie in de gaten en als de G-krachten te hoog oplopen, blaast het pak zichzelf op. Hierdoor wordt de bloedstroom naar de benen verminderd. Verder worden moderne jachtvliegtuigen bestuurd door computers en die grijpen ook in als de versnellingen te hoog zijn. Aan een bewusteloze piloot heb je tenslotte niet zoveel.”

Met passagiers van gewone lijnvluchten wordt wel enige coulantie betracht. ,,De richtlijnen verschillen per maatschappij, maar piloten krijgen wel voorschriften voor de hellingshoek bij bochten. Bij lijnvluchten treedt er in bochten in elk geval niet veel meer dan 1,3 G op.”

Duizelingwekkend

Het attractiepark Six Flags stelde deze week Superman, The Ride open voor het publiek.

Een vlucht in een F-16 is voor de meeste mensen niet weggelegd, maar de thrill seekers komen in een achtbaan ook aardig aan hun trekken. Een minuutje flink door elkaar geschud worden, is nog steeds een aanlokkelijk vooruitzicht voor veel pretparkbezoekers.

Six Flags Holland, voorheen Walibi Flevo, opende onlangs een nieuwe attractie. Superman, The Ride heet het ding en dankzij een nieuwe aandrijftechniek, een linear synchronous motor,

heeft deze achtbaan momenteel het Europese optrekrecord in handen. Van nul tot negentig kilometer per uur in 2,8 seconden. Met een versnellingskracht van vier G, viermaal de aantrekkingskracht van de aarde en vergelijkbaar met wat een F-16 piloot ondervindt, ronkt de website. Roller-coasterfans uit delen van Europa stonden dan ook in de rij voor de opening.

Niettemin krijgen F-16 piloten wel meer G-krachten voor hun kiezen. Desgevraagd vertelt Richard Winterberg, afstudeerder op het gebied van human factors en avionica bij L&R, dat getrainde jachtvliegers ruim twee keer zoveel G-kracht kunnen hebben. ,,Voor een korte tijd kunnen die maximaal negen keer hun eigen lichaamsgewicht aan versnellingskracht aan. Dat speelt natuurlijk vooral bij het nemen van snelle bochten. Hoe sneller je de bocht neemt, hoe hoger de G-kracht.”

Bloed

De grootste versnelling van de Superman-achtbaan vindt plaats in het platte vlak. Bij straaljagers zorgt vooral het bochtenwerk voor hoge G-belastingen, en daarbij kan de piloot zelfs het bewustzijn verliezen. Jachtvliegtuigen kunnen zo hun eigen piloot doden.

Winterberg: ,,Het grootste probleem is dat het bloed uit de hersenen naar de benen wegstroomt. Om te voorkomen dat de piloten bewusteloos raken, dragen ze dan ook een drukpak. Versnellingsmeters houden de acceleratie in de gaten en als de G-krachten te hoog oplopen, blaast het pak zichzelf op. Hierdoor wordt de bloedstroom naar de benen verminderd. Verder worden moderne jachtvliegtuigen bestuurd door computers en die grijpen ook in als de versnellingen te hoog zijn. Aan een bewusteloze piloot heb je tenslotte niet zoveel.”

Met passagiers van gewone lijnvluchten wordt wel enige coulantie betracht. ,,De richtlijnen verschillen per maatschappij, maar piloten krijgen wel voorschriften voor de hellingshoek bij bochten. Bij lijnvluchten treedt er in bochten in elk geval niet veel meer dan 1,3 G op.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.