Wetenschap

Desgevraagd

PrijskaartjeHoewel de stijging afvlakt, gaat de prijs van koopwoningen nog steeds omhoog.

/strong>

Inmiddels verbazen velen zich over de gekte op de huizenmarkt. In een paar jaar zagen huiseigenaren hun onroerend goed vele malen in waarde stijgen, wat potentiële kopers er niet van weerhoudt de heilige graal van de eigen woning na te streven. Met als resultaat dat de prijs van koopwoningen nog steeds omhoog schiet. De Nederlandse Vereniging van Makelaars voorziet dit jaar een prijsstijging van acht procent, de helft van vorig jaar.

Desgevraagd licht dr. Peter Boelhouwer, werkzaam bij onderzoeksinstituut OTB, de oorzaken toe. Loonontwikkeling, inflatie en de rentestand geven nog steeds de doorslag.

,,Momenteel zie je vooral in het duurdere segment een krapte op de markt ontstaan. Omdat de bestedingsruimte de afgelopen jaren flink is toegenomen, zijn mensen bereid meer geld voor een woning neer te tellen. Onder de kopers tref je overigens veel babyboomers aan die nu de stap naar een eigen huis wagen.”

Wat verder meespeelt is de soepelere opstelling van de banken. Het verkrijgen van een hypotheeklening is nu makkelijker dan tien jaar geleden. ,,Daarop komt wel langzaam kritiek op”, weet Boelhouwer. ,,De normen die banken hanteren bij het verstrekken van leningen, zijn nogal ondoorzichtig geworden. Door al die nieuwe producten die ze aanbieden is het voor de koper ook erg moeilijk in te schatten wat voor risico’s hij loopt.”
Rijtjesbouw

Onderwijl verheugen huiseigenaren zich in hun goede investering. In de oververhitte markt overbieden de kopers elkaar, waardoor de waarde van hun huis zowat maandelijks stijgt. Zelf kunnen ze dus ook weer een duurdere woning kopen. Maar die zijn schaars. ,,Dat heeft deels te maken met het woningbouwbeleid. De huizen die nu worden opgeleverd, voldoen eigenlijk niet aan de behoefte in de markt. De bouwprogramma’s uit begin jaren negentig hadden namelijk andere prioriteiten. Daarbij is een beetje voor de makkelijkste weg is gekozen. Rijtjesbouw, zodat de woningen snel opgeleverd konden worden.”

Helaas wil iedereen in een open en groene omgeving wonen. Het een sluit het ander niet uit, meent Boelhouwer echter. ,,Met rijtjeshuizen kun je best wat slimmer omgaan. Bijvoorbeeld door dichtgebouwde gebieden af te wisselen met wat lossere bebouwing. Dan kom je beter tegemoet aan de kwalitatieve eisen die de kopers tegenwoordig stellen. Maar dat is niet gebeurd. Het woningbouwbeleid heeft dus meegeholpen aan het creëren van kunstmatige schaarste. Mensen verhuizen dan naar Brabant en rijden elke dag weer terug naar de Randstad voor hun werk.”

De koper wikt, de markt beschikt. Afgezien van het prijspeil lijkt het dus wel mee te vallen met de gekte. Boelhouwer: ,,De huizenmarkt steekt complex in elkaar, maar is tegelijkertijd goed te verklaren.”

Prijskaartje

Hoewel de stijging afvlakt, gaat de prijs van koopwoningen nog steeds omhoog.

Rijtjesbouw