Dertig miljoen voor nieuwe nationale supercomputer

Nederlandse onderzoekers en grote bedrijven krijgen nog dit jaar de beschikking over een van de snelste supercomputers ter wereld.

De nieuwe nationale supercomputer komt in Amsterdam te staan, bij het rekencentrum SARA. Hij lost de Cray C 90 af, die in 1997 nog voor vijf miljoen gulden gemoderniseerd was om maximaal twaalf miljard berekeningen per seconde te kunnen uitvoeren. Daarmee hoorde de Cray indertijd bij de internationale top, maar nu is hij hard aan vervanging toe.

Zijn opvolger wordt in de loop van dit jaar geleverd door het Amerikaanse bedrijf SGI, zo maakte onderzoekfinancier NWO maandag bekend. Deze computer is met zijn duizend miljard berekeningen per seconde duizend keer zo snel als de huidige Nederlandse supercomputer. Bovendien heeft de nieuwe een werkgeheugen van duizend gigabyte.

Het apparaat, een ‘massaal parallel systeem’ waarvan het hart bestaat uit duizend onderling gekoppelde rekenchips, moet zes jaar mee gaan. Halverwege die periode zal SGI, dat voorheen bekend was als Silicon Graphics, de machine nog eens drie keer zo snel maken.

NWO noemt de aanschaf van de supercomputer een ‘strategische beslissing’, die nodig was om te zorgen dat Nederlandse onderzoekers ‘aan het front van de wetenschap’ kunnen blijven meedoen. Vertegenwoordigers van een reeks vakgebieden waren bij de selectie van de computer betrokken. Vooral chemici en biomedici hebben steeds meer behoefte aan rekenkracht om de structuur en het gedrag van complexe moleculen na te bootsen.

Universiteiten en instituten voor fundamenteel onderzoek krijgen voorrang bij het gebruik van de supercomputer. Maar anders dan zijn voorganger zal het apparaat tegen betaling ook toegankelijk zijn voor bedrijven als Unilever, Organon of DSM. ,,Op de vorige supercomputer was geen invoerheffing betaald”, legt een woordvoerder van NWO uit. ,,Dus mocht hij niet commercieel gebruikt worden.” Dit keer ligt dat dus anders. .aut (HOP/FS)