Derde TU Delft talkshow: veel onderwerpen, maar ook kritiek

De derde TU talkshow was een videostream van één uur met vier onderwerpen: de strategische koers, sociale veiligheid, IT-security en #BetterTUgether. In de chat was kritiek.

Een still uit de videostream van de TU Delft talkshow. (Bron: stream TU Delft)

“Er zijn meer technisch geschoolde mensen nodig, en dus moet de TU doorgroeien naar 40 duizend studenten”, begint rector magnificus Tim van der Hagen op donderdag 17 november de derde TU Delft talkshow. Het talkshow-concept begon tijdens corona en is ook nu alleen online te volgen. Doorgroeien naar 40 duizend studenten is lastig, vervolgt de rector. De TU wil niet inleveren op de kwaliteit van onderzoek en onderwijs én de ruimte in Delft is beperkt. Een deel van de extra studenten moet daarom in Rotterdam en Den Haag worden opgevangen.

Hoewel een definitieve beslissing pas na een consultatieronde volgt, maakt het plan veel reacties los in de chatsessie van de talkshow. Veel chatgebruikers missen een onderbouwing van de TU-plannen.

“Hoe kunnen we groeien in Rotterdam en Den Haag, terwijl die steden juist het aantal studenten willen verminderen?”, vraagt Robert zich af. “Ik hoop dat de vragen van Delta worden beantwoord.” Ook zijn er zorgen over de mentale gezondheid van studenten. “Waarom moeten we groeien als we op dit moment de studenten al niet voldoende ondersteunen?”, vraagt Jan.

‘Waarom volgen we de strategie van de WUR niet?’

De universiteit Wageningen (WUR) heeft een andere aanpak, meldt TU-docent Astrid. “Zij focussen op een betere onderwijskwaliteit in plaats van op groei. Ik merk dat we nu al weinig persoonlijke aandacht aan studenten kunnen geven. Waarom volgen we de strategie van de WUR niet?”

Naast de groeistrategie die het college van bestuur (cvb) op het oog heeft, komt tijdens de talkshow sociale veiligheid aan bod. Onderdeel daarvan is niet alleen mentale gezondheid, maar ook ongewenst gedrag. “Hoe houden we ‘vieze’ professors zoals aan de KU Leuven in de gaten en beschermen we studenten tegen ze?”, vraagt Arjan zich af. Vice-rector Rob Mudde heeft het antwoord: “Je moet duidelijk maken dat er absoluut geen plaats is voor zulke mensen. Maar het lastige is wel om er achter te komen wanneer dit gebeurt.”

Tijdens het gesprek over veiligheid van IT-systemen later in de talkshow wijst chief information security officer Jérôme Zijderveld vooral op het gevaar van hacking en gratis software. Je moet ook opletten met wat je wel en niet in de cloud zet, meldt hij. De talkshow sluit af met een verhaal van collegelid Marien van der Meer over samenwerken binnen de TU.

Terwijl de chatvragen grotendeels onbeantwoord blijven tijdens de sessie, worden ze wél onder de aandacht gebracht bij het cvb, zo meldt de moderator in de chat. Een deel van de chatgebruikers ziet liever een andere vorm van contact dan de talkshow, zo blijkt. “Dit zijn teveel onderwerpen in een korte tijd, zonder interactie met de deelnemers online”, schrijft Ernst. Wil je nog wel interactie met de geïnterviewden, dan heeft Joost nog een advies: “Stuur je vragen alsnog naar ze op.”

De TU Delft talkshow is op het Youtube-kanaal van de TU te vinden.

• Een deel van de docenten is kritisch op de groeiplannen. Lees hier hun suggesties.
  • Lees ook dit interview met collegevoorzitter Tim van der Hagen over de plannen.
  • De TU had ook andere groeiscenario’s kunnen kiezen. Welke dat zijn, lees je hier.
Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl