Denk mee op de All Energy Day

Hoe krijgen we vaart in de energietransitie? Daar draait het om op de zesde editie van de All Energy Day op 9 maart 2017. Studenten, onderzoekers en bedrijven gaan er met elkaar mee aan de slag.

Het vraagt best veel van studenten, om zo’n hele dag op te offeren. Daarvan zijn Anouk Lako en Christine van Tuyll van het organisatieteam All Energy Day 2017 zich bewust. Het is de moeite meer dan waard, vinden ze, omdat studenten kennis kunnen maken met bedrijven voor een stage of een baan, en omdat ze er horen van succesvolle start-ups. “Iedereen komt er helemaal geïnspireerd vandaan”, zegt Lako.

Geen lezingen maar samen aan de slag. Dat is het idee van de zogeheten co-creatie sessies in de ochtend. In deze workshops gaan teams aan de slag met een concrete vraag. Voorbeelden zijn Ikea (hoe kunnen producten energieneutraal gemaakt worden?), Albert Heijn (hoe kan AH in toekomst CO2-vrij opereren?) of het ministerie van Economische Zaken (hoe krijgen we een gemeente gasvrij?).

Frisse blik

De groepen zijn samengesteld uit professionals, onderzoekers, politici en studenten. Die mix moet een combinatie opleveren van kennis met een frisse blik. In totaal zullen tien bedrijven een casus presenteren waarbij de organisatie erop heeft gehamerd dat de presentatie geen voorlichtingspraatje mag worden, maar een uitdagend probleem.

Sprekers nemen het publiek mee in de energietransitie. Keynote speaker Ed Nijpels vertelt over de voortgang van het Energieakkoord. TU startups Physee en Nerdalize vertellen over hoe een slim idee een serieuze zaak werd. Physee ontwikkelt vensters die stroom opwekken en Nerdalize zet delen van datacentra bij mensen thuis als radiator. Dagvoorzitter is Teun van de Keuken. Saai zal het dus niet worden.

De dag eindigt met een energiedebat tussen politieke partijen aan de hand van doordachte stellingen. Als je nog niet weet wie je moet kiezen op 15 maart, dan kan dit debat tussen VVD, GroenLinks, PvdA en D66 beslissend voor je uitpakken.

Kosten voor de hele dag zijn voor studenten 5 euro en inschrijven doe je hier.