​’Democratie en digitale veiligheid bijna verweven’

Op 15 maart zijn er Tweede Kamerverkiezingen. Wat stemmen TU-medewerkers en studenten? Deze week: voorzitter van het Promovendi Netwerk Nederland Rolf van Wegberg.

Ga je stemmen?
“Uiteraard. Er zijn relatief weinig jongeren die van hun kiesrecht gebruikmaken, dus wil ik iedere student of jonge onderzoeker oproepen te gaan stemmen. Vanuit het Promovendi Netwerk Nederland komen we binnenkort met een kieswijzer. Daarin leggen we de verkiezingsprogramma’s naast elkaar, om te laten zien hoe politieke partijen met jonge onderzoekers omgaan. We hopen dat dat helpt voor promovendi die wat minder in het Nederlandse politieke systeem thuis zijn.”

Op welke partij ga je stemmen?
“Op een progressieve partij die onderwijs en onderzoek een warm hart toedraagt en digitale veiligheid niet uit het oog verliest: D66. Daar ben ik lid van. Ik doe voor mijn proefschrift onderzoek naar cybercrime gericht op financiële instellingen of financieel gewin. Het democratische proces en digitale veiligheid raken inmiddels bijna met elkaar verweven. Weinig mensen weten dat stemmen ook digitaal worden geteld. De software daarvoor blijkt al zes jaar zo lek als een mandje en kan op afstand worden gehackt. Minister Plasterk heeft dit inmiddels aangepast. Alles wordt nu handmatig geteld.”

Op welke partij zou je nooit stemmen?
“Op een partij die vrijheid van wetenschappelijk onderzoek aan banden legt. In de Verenigde Staten gebeuren nu twee dingen: wetenschap wordt daar afgedaan als ‘slechts een mening’ en mijn collega’s twee deuren verderop kunnen nu niet naar een conferentie vanwege het immigratie-decreet van Trump. Wetenschap is minder vrij te beoefenen door bepaalde nationaliteiten. Ik maak me er zorgen om dat er in Nederland partijen zijn die dat onderstrepen en zeggen dat we tien jaar geleden ook al reisbeperkingen hadden moeten invoeren. Ik doel op de PVV: die zou mijn stem nooit krijgen.”

Waar zouden de verkiezingen dit jaar over moeten gaan?
“Over vertrouwen in het democratische proces. Er zijn populistische partijen die onderstrepen dat het niet uitmaakt waarop je stemt en dat er toch niet gebeurt wat je wilt. Wat helpt is: zorgen dat er op geen enkele wijze kan worden getwijfeld over een verkiezingsuitslag en dat er geen manipulatie plaatsvindt van standpunten. In de VS kwam het fenomeen ‘nepnieuws’ op en ik vind het de taak van grote bedrijven als Facebook om er voor te zorgen dat verkiezingen eerlijk kunnen verlopen.”

Als je premier zou worden, wat zou je dan doen?
“Ik zou Nederland als kennispartner in de etalage zetten. Als je ziet wat Delft in allerlei internationale competities doet, staat er vaak een 1 voor die naam. Of het nou gaat om een zonnewagen of Hyperloop. Daar mogen we trots op zijn en dat heeft politieke ondersteuning nodig.”

De universiteit is het meest gebaat bij een kabinet dat…
“…niet zwalkt op het gebied van onderwijs en wetenschap.”