Delta wordt magazine

Na de zomer zal Delta in een nieuwe vorm terugkeren. De wekelijkse krant verdwijnt. Daarvoor in de plaats ligt vanaf 30 augustus het tweewekelijkse Delta magazine in de schappen.

Waarom deze verandering? Het medialandschap verandert. En daarmee de behoeften van onze lezers. Nieuws verspreidt zich als een digitaal vuurtje over Twitter, Facebook en natuurlijk via onze eigen website delta.tudelft.nl. Daarom gaat de reguliere nieuwsvoorziening zich na de zomer verplaatsen van de krant naar de website en social media.

Het blad meet 24 bij 33 centimeter en zal 32 pagina’s tellen. Naast de gebruikelijke rubrieken, zal Delta vier grote verhalen met diepgang bevatten. Een coververhaal waar onze redacteuren zich langere tijd in hebben kunnen vastbijten. Een vraag-antwoord-interview zoals u al van ons gewend bent. Een beeldende reportage waarbij we op pad gaan om verslag te doen van bijzondere projecten of gebeurtenissen. En een essay of ander genre tekstverhaal.

We willen vaker onderwerpen op de agenda zetten en minder vaak de agenda van anderen volgen. De belangrijkste thema’s die de onderwerpselectie bepalen zijn het campusleven, opzienbarende projecten en mensen, en instellingsnieuws en -beleid. Daarmee hopen we dat iedereen op de TU iets van zijn gading in het blad zal vinden. Of u nu hoogleraar, promovendus, internationale student bent of voor de universiteitsdienst werkt.

Ook als u onze website niet wilt bezoeken en geen fan bent van Twitter, kunt u op de hoogte blijven. Het blad bevat nog steeds in korte vorm nieuws. Verder zal Delta in augustus een iPhone app lanceren waarmee u de nieuwste berichten van onze site kunt lezen. Een Android versie volgt later. Ook kunt u zich inschrijven voor onze wekelijkse digitale nieuwsbrief.

Wat gaat er niet veranderen? We blijven journalistiek onafhankelijk, objectief en scherp. We hopen dat de vernieuwde Delta zal bevallen. We stellen op prijs als u het ons laat weten, via social media, e-mail, per brief of in persoon. We wensen u een mooie zomer.

Frank Nuijens, hoofdredacteur Delta

Pagina 10: Van blad tot krant tot magazine