Delta jaaroverzicht 2020

Delta gaat er een paar weken tussenuit. Voor wie juist nu tijd heeft om te lezen, zetten we tien mooie verhalen van 2020 op een rij.

(Foto: Dalia Madi)

Een groot deel van onze artikelen ging het afgelopen jaar over corona en de invloed van het virus op campusleven, onderzoek en onderwijs. Dat begon in februari en loopt tot en met de laatste weken van december door. Tweemaal was er zoveel nieuws dat we een liveblog startten. De enige andere keer dat Delta daarvoor koos was in 2008, toen de faculteit Bouwkunde afbrandde.

Nooit eerder trok onze website, juist door corona, zoveel lezers als in 2020. Toch schreven we over veel meer dan corona het afgelopen jaar. En juist op die andere verhalen focussen we in dit jaaroverzicht: een mix van de best-gelezen artikelen en de favorieten van de redactie.

• Zo schreven we eerst over TU-alumni en daarna over studenten luchtvaart- en ruimtevaarttechniek die beide viral gingen. Waarmee? We zeggen burgerpuntentest en muziekvideo en de rest mag je zelf uitvinden.
  • Of lees het verhaal van de verenigingsverzamelaar. Wat deze Delftse zoal in bezit heeft? Een string met verenigingslogo, om maar eens iets pikants te noemen.
  • Wil je je kennis over Delftse wetenschap ophalen? Mis dan niet het meeslepende verhaal van de restauratie van de Triceratops-schedel die te zien is in het Science Centre.
  • Hoe komen we van het gas af? Aardwarmte kan een oplossing zijn. Wij beschreven hoe de TU Delft zelf het goede voorbeeld geeft.
  • En wat te denken van de aanleg van een tweede kustlijn om de zeespiegelstijging het hoofd te bieden? Delta vroeg Delftse wetenschappers naar hun visie op dit onconventionele idee.
  • Minder gezellig wetenschapsnieuws was er dit jaar ook. De vooraanstaande Delftse wetenschapper Leo Kouwenhoven zag zich genoodzaakt om zijn eigen Nature-publicatie uit 2018 over majorana-qubits tegen het licht te laten houden. Details in de meetgegevens kloppen mogelijk niet.
  • Onze columnisten waren in 2020 op dreef. Eén column brak de lezersrecords: dit persoonlijke relaas van Vishal Onkhar over racisme.
  • Ook ingezonden brieven raakten soms een gevoelige snaar, zoals deze van TNW-promovenda Britte Bouchaut. Zij zag zich genoodzaakt om het op te nemen voor collega’s en studenten van TBM, die door TU Delft Memes op de hak werden genomen.
  • Als laatste willen we dit interview met Jan Klein, de inmiddels vertrokken hoogleraar patiëntveiligheid, nog eens onder de aandacht brengen. Volgens hem gaat er in de zorg meer mis dan we beseffen, maar zijn er wel degelijk oplossingen.
Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl