Wetenschap

Delftse zonneboot verder met minder zonnecellen

De studenten van de Solar Boat presenteren dinsdagavond hun nieuwe ontwerp. De uitdaging van dit jaar? Efficiënter omgaan met energie.

Het kantoor van het Solar Boat team. (Foto: Sija van den Beukel)

• De ontwerp presentatie is voor het team ook een moment om te vieren dat het ontwerp af is. Vanaf dan kan het team gaan beginnen we met de productie en in maart volgen de eerste testen op het water. “Dat is snel, maar we moeten wel, want 18 mei is de eerste race al, in Purmerend.” Geeft Van Es aan. Daarna volgt het NK in Akkrum, en nog een race in Dordrecht en Monaco.
Internal structure ingenieur Stephan van Reen voert een meting uit aan de demonstratie boot. (Foto: Sija van den Beukel)

Op een regenachtige vrijdagochtend in januari is er volop leven in de D:Dreamhall voor studentenprojecten. In het kantoor van de Solar Boat is het team druk met de voorbereiding van de ontwerppresentatie van dinsdag: ze werken aan 3D modellen van de boot en voeren de laatste ontwerpdetails in op de computer.

De verwachtingen over dit Delftse studententeam zijn hoog. In 2019 werd de zonneboot wereldkampioen op open water in Monaco. Maar dit jaar is alles anders. Financieel manager Melissa Oremans legt uit: “We werden wereldkampioen lange afstanden op open zee. Dit jaar doen we mee in de Solar Sport One Competition. Dat vergt een ander ontwerp.” De races bestaan uit drie onderdelen: wendbaarheid, snelheid en duurrace. Dat moet allemaal samenkomen in één zonneboot.

Ruben van Es (links) en Melissa Oremans (rechts) poseren voor de demonstratieboot met negen vierkante meter zonnedek. (Foto: Sija van den Beukel)

De gigantische boot met negen vierkante meter zonnedek die de studenten vervolgens laten zien is alleen niet dat nieuwe ontwerp. “Dit is een ouder model,” vertelt Oremans. “Het is te risicovol om de nieuwe boot te gebruiken voor demonstraties.” De nieuwe boot bestaat bovendien alleen op de tekentafel. “We bouwen voort de kennis van voorgaande jaren. Soms betekent het dat onderdelen hergebruikt kunnen worden.”

Regels
Het team moet dit jaar een nieuw ontwerp maken door nieuwe regels. Exposure manager Ruben van Es: “De grootste verandering is het zonnedek. De maximale oppervlakte mag nog maar zes vierkante meter zijn.” Oremans vult aan: “Anders wordt het een wedstrijdje wie het grootste zonnedek heeft of wie het meeste geld kan investeren. De bedoeling is juist dat je het systeem zo efficiënt mogelijk maakt.”

Drie struts
De struts helpen daarbij. Struts zijn aluminium poten die de romp van de boot verbinden met de draagvleugels en de boot vanaf een snelheid van 20 km/u optillen uit het water. Door de lucht- in plaats van waterweerstand kan de boot zo efficiënter varen.

Na kort overleg of deze informatie gedeeld kan worden vertelt Van Es: “Dit jaar gaan we van twee naar drie struts.” Meer willen de teamleden niet onthullen in opmaat naar de officiële presentatie.

Meteen na die presentatie begint de productie van de nieuwe Solar Boat. In maart volgen de eerste testen op het water. Van Es: “Dat is snel, maar we moeten wel, want op 18 mei in Purmerend is de eerste race al.” Daarna volgen het NK in Akkrum en races in Dordrecht en Monaco.

Eén team, één taak: hoe bouw je een team?

Lees verder onder de foto.Solar_Boat_team_poseert_in_de_Dreamhall.jpeg_.jpgFoto: Solar Boat team

Het Solar Boat team heeft de afgelopen jaren veel prijzen gewonnen. Hoe smeden twintig studenten van verschillende faculteiten een succesvol team?

Melissa Oremans, financieel manager en student lucht- en ruimtevaarttechniek: “Je hebt een gezamenlijk doel nodig waar je naartoe kunt werken. Ons doel? Races winnen, maar ook de maritieme sector warm krijgen voor deze duurzame manier van varen.” Wat studenten daarvoor nodig hebben volgens Oremans is intrinsieke motivatie. Studenten krijgen immers geen studiepunten en geen salaris, terwijl ze meer dan veertig uur per week werken. “Als je zoveel uren samen bezig bent, dan wordt je wel een hecht team.”

Wat de band volgens exposure manager en student industrieel ontwerpen Ruben van Es verder versterkt is de gelijktijdige start- en einddatum. Iedereen begint in september en het project eindigt in de zomer. Verder is communicatie belangrijk. “Natuurlijk zijn er af en toe irritaties. Door ze uit te spreken, leren we daarvan”, vult Oremans aan. De teamleider bemiddelt als teamleden er onderling niet uitkomen.

Overigens veranderen de rollen door het jaar heen. In het begin zijn de studenten vooral aan het ontwerpen, daarna aan het produceren en op het laatst werkt ieder teamlid mee aan de races. “Hierdoor is iedereen het hele jaar belangrijk,” benadrukt Van Es.

Sija van den Beukel / Freelance journalist