Delftse topsporters hadden goede zomer

Een gouden zeilmedaille, met zilver en brons omhangen roeiers en een geweldige invalbeurt van een voetbalster. TU-sporters lieten zich deze zomer zien op Europees topniveau.

Het duo Roos de Jong van Proteus-Eretes en Laila Youssifou van Laga haalde zilver binnen op het EK in München. (Foto: Merijn Soeters)

De maand juli begon met een gouden medaille voor zeilster Annette Duetz, in de 49er FX-klasse. De masterstudent technische natuurkunde behaalde die medaille met haar nieuwe zeilpartner Odile van Aanholt op het Europees kampioenschap in Aarhus.

Het duo hoopt over twee jaar mee te kunnen doen aan de Olympische Spelen in Frankrijk. Voor Duetz, die met haar vorige partner Annemiek Bekkering brons won in Tokyo, zouden dat de derde Spelen op rij worden.

Voetbalinternational Victoria Pelova (technische wiskunde) maakte tijdens het EK in Engeland, ook in juli, veel indruk in de beslissende poulewedstrijd tegen Zwitserland. Als invalster voor Jill Roord, halverwege de tweede helft, scoorde de studente in de 89ste minuut de bevrijdende 3-1 en gaf zij even later de assist voor de 4-1 van Romée Leuchter.

Voetbalinternational Pelova maakte veel indruk tijdens het EK in Engeland

De beloning kwam met een basisplaats in de kwartfinale tegen Frankrijk, in Rotherham. Die wedstrijd werd na verlenging met 1-0 verloren, waarmee de Oranje Leeuwinnen waren uitgeschakeld.

Roeiers
De Nederlandse roeiploeg haalde op het Europees Kampioenschap in München, halverwege augustus, heel wat eremetaal binnen. Vier boten die in de prijzen vielen kenden een Delftse inbreng. Lagaaiers Ralf Rienks en Tessa Dullemans wonnen beiden zilver in respectievelijk de vierzonder en de damesdubbelvier.

De dubbeltwee bij de vrouwen was een complete Delftse aangelegenheid. Het duo Roos de Jong van Proteus-Eretes en Laila Youssifou van Laga eindigde zeven seconden achter de oppermachtige Roemeense twee, maar haalde net voor Duitsland wel zilver binnen. Eerder boekte het tweetal zeges tijdens wereldbekerwedstrijden in Belgrado en Poznan.

Op het EK maakten beiden ook deel uit van de damesacht die in de strijd om de prijzen vroegtijdig moest afhaken voor het zilver (Groot-Brittannië) en het goud (Roemenië). Op gepaste afstand roeide de ploeg als derde door de finishlijn, met een bronzen medaille als beloning.

Jimmy Tigges / Redacteur Sport