Delftse tonen in Nederlands Studenten Orkest

Zeven van de 92 studenten die vanaf aanstaande zaterdag door Nederland toeren met het Nederlands Studenten Orkest studeren in Delft. Deze week repeteren ze dagelijks van tien uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds. “Ik leer heel veel.”

Student werktuigbouwkunde Willem Roos speelde de afgelopen jaren niet eens in een orkest. Geen tijd naast zijn studie. Nu hij als derdejaars toch al wat vertraging heeft opgelopen, kwam het NSO in beeld. Hij ging heel veel oefenen, auditeerde en werd aangenomen.

En dus zit hij nu met 91 andere getalenteerde musici, allen studenten, in het Brabantse Someren. Daar repeteren ze tien dagen lang van tien uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds in blokken van drie uur voor de tournee, die zaterdag 8 februari start in Someren. Tien dagen later geven de studenten hun laatste concert in het Concertgebouw in Amsterdam. In de tussentijd doen ze onder meer Maastricht, Leeuwarden, Nijmegen en Rotterdam aan.

Roos is helemaal in zijn element. “De hele dag zijn we lekker aan het spelen. De tijd is zo om en ik leer heel veel.” Het is een paar jaar geleden dat hij zoveel met muziek bezig was, vertelt hij. Tijdens zijn middelbare schooltijd zat hij in het Jeugd Orkest Nederland. Eenmaal in Delft hield hij het bij af en toe eens kamermuziek spelen in een klein ensemble.

Roos is niet de enige Delftse student in het NSO dit jaar. Studente civiele techniek Quirine van Wijngaarden speelt cello. Student werktuigbouwkunde Ruben Koopman speelt altviool. Ande Oey (technische informatica), Toby Besselink (technische bestuurskunde) en Stefan Heijboer (industrial design) spelen alle drie viool 1. Studente molecular science technology Marenka Brussee, ten slotte, speelt klarinet.

De studenten staan onder leiding van dirigent Jurjen Hempel. Ze spelen onder meer de tiende symfonie van Dmitri Sjostakovitsj, waarin hij afrekent met sovjet-dictator Jozef Stalin. Vier kunstenaars – onder wie Jan Rot en Freek de Jonge – hebben zich door dit stuk laten inspireren. Zij schreven gedichten, die mensen tijdens het luisteren van de muziek van het NSO in het programmaboekje kunnen teruglezen. Zo moet er een samenspel ontstaan tussen de klassieke muziek en de dichtkunst.