Delftse studentenraad neemt afstand van Nashville-verklaring

De Delftse studentenraad distantieert zich van de Nashville-verklaring. Hij wil vrijdag een ‘open discussie’ over hoe de TU diversiteit wil bevorderen.

Regenboog voetstappen tijdens de coming-out dag 2018. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Onlangs meldde Delta dat de Delftse hoogleraar Marc de Vries de Nashville-verklaring heeft ondertekend. Volgens die verklaring dienen goede christenen homoseksualiteit en transgenderisme af te wijzen. TrueU, belangenbehartiger van LHBT-collega’s aan de TU Delft, schrok van die ondertekening en vroeg het college van bestuur om een standpunt.

Open discussie
De studentenraad (sr) heeft het onderwerp ‘diversiteit en inclusie op de TU Delft’ geagendeerd voor zijn maandelijkse overleg met het college van bestuur. “Wij staan niet achter de Nashville-verklaring”, zegt sr-voorzitter Anne-Kee Doing. “De TU is een diverse en inclusieve universiteit en we vinden dat iedereen een plek moet hebben.” De sr wil het niet alleen over de verklaring hebben. “We willen vrijdag een open discussie over de stappen die de TU neemt om diversiteit te bevorderen.”

Die roep komt ook van LHBT+netwerk TrueU Delft, de belangenbehartiger van LHBT-collega’s aan de universiteit, dat hierover een debat wil organiseren. Het netwerk schrijft in een tweede brief aan het college niet te begrijpen ‘waarom er naar buiten toe niet krachtiger en ondubbelzinnig wordt opgetreden’. Respect voor persoonlijke meningen sluit een eigen duidelijke stellingname niet uit, schrijft TrueU. Collegelid Rob Mudde wil Delta daar nog geen reactie op geven.

Urgentie ontbreekt
Het college kwam op 10 januari met een statement, maar volgens het netwerk is dat ‘zeer kort en pas na enig zoeken op intranet te vinden’. Ook is het een algemene verwijzing naar kernwaarden, vermeldt het niet dat de Nashville-verklaring door een collega is ondertekend en welke stappen het cvb concreet gaat zetten, aldus TrueU.

‘Waarom is het zo moeilijk er afstand van te nemen?’

Het netwerk vindt dat er een gevoel voor urgentie ontbreekt. “Waarom is het zo moeilijk er afstand van te nemen?”, zegt TrueU-voorzitter Dirk van den Heuvel in een toelichting. “Op social media en in het universiteitsblad van de VU staat dat de TU Delft zich niet distantieert van de Nashville-verklaring. Dat wordt eruit geplukt als je niet 200 procent ondubbelzinnig bent in het verhelderen van je positie.”

Escalatie en schade
Hoe langer de kwestie voortduurt, hoe meer escalatie en schade dreigt richting de reputatie van de TU Delft als een diverse en inclusieve werkgever, schrijft TrueU. “Dat de TU Delft Feminists om ontslag van Marc de Vries vragen is nogal wat”, zegt Van den Heuvel. “Er is gezegd dat het een privémening is, maar hij heeft ondertekend als docent filosofie met zijn titels erachter.”

Van den Heuvel zet vraagtekens bij de leerstoel van De Vries: christelijke filosofie van de techniek. “Als dat nu een leerstoel ‘deeltjesversneller’ is, dan is de link naar geloof makkelijker te schuiven onder de noemer privémening. Laat de TU maar vertellen waarom de universiteit zo’n leerstoel heeft.”

Onrust
Volgens Van den Heuvel is er binnen De Vries’ afdeling Science Education and Communication (SEC) onrust. “Er is een mail uitgegaan – ook naar studenten – dat mensen contact kunnen zoeken als ze zich ongemakkelijk voelen.” Maarten van der Sanden, universitair hoofddocent binnen SEC, zegt dat er afgelopen week ruimte was om elkaar op te zoeken. “Er zijn vooral individuele gesprekken geweest. Sommige mensen vinden het vervelend dat De Vries de verklaring heeft ondertekend. Enkelen willen een gesprek met hem.”

Studenten reageerden volgens Van der Sanden ‘genuanceerd’. “Ze willen het debat zoeken met Marc. Anderen zijn wat stelliger en feller. Reacties variëren van gekwetst en boos tot ook wel de andere kant.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl