Delftse studenten zijn gestrester dan andere

Studenten van de TU Delft hebben vaker dan andere studenten last van zeer grote stress over hun studie. Zelfs bij de twee andere technische universiteiten is stress niet zo vaak aanwezig.

Dat blijkt uit een enquête gehouden door vijftien universiteits- en hogeschoolbladen, inclusief Delta. In Delft vulden meer dan 450 studenten de vragenlijsten in.

Maar liefst 52,9 procent van de Delftse studenten zegt ‘ja’ op de vraag: ‘heb je wel eens last van zeer grote stress over je studie?’. Dat ‘zeer groot’ werd uitgelegd als ‘belemmerend voor je privéleven’.

Aan andere universiteiten is het percentage dat wel eens zeer grote stress ervaart veel lager. Aan de TU Eindhoven gaat het om 37,6 procent en aan de Universiteit Twente om 36,7 procent. Het landelijk gemiddelde komt op 40 procent.

Wat is er aan de hand in Delft? Een lastige vraag, zo blijkt. Door ziekte kan de spreekbuis van de Delftse studentenpsychologen, Paula Meesters, geen vragen beantwoorden.

College van bestuurslid Paul Rullmann wil wel een poging wagen. “Technische studies zijn zwaar”, schrijft hij in een reactie. Op dat moment was hij niet op de hoogte van de cijfers van Twente en Eindhoven. “Er moet stevig gestudeerd worden om succes te boeken”, vervolgt Rullmann. “Dat kan verklaren waarom Delftse studenten vaker dan studenten van andere universiteiten ‘wel eens grote stress ervaren’.”

Rullmann vindt dat niet erg, net als staatssecretaris Halbe Zijlstra in zijn reactie op de landelijke resultaten van de enquête. “Daar leer je van en de bevrediging die je ervaart na de prestatie is des te groter”, aldus Rullmann. Hij zegt wel te merken dat de druk op studenten toeneemt. “Dat moeten we goed blijven monitoren, maar het wordt pas zorgelijk als je voortdurend grote stress ervaart.”

Hester van der Waa, voorzitter van de studentenraad en van de fractie van Oras, denkt dat stress grotendeels komt door de opbouw van studies. ”Bij Bouwkunde hebben studenten bijvoorbeeld veel projecten, met tussenpresentaties en eindpresentaties. Maar een ontwerp is nooit af. Studenten trekken nachten door, want de lat ligt heel hoog.

”Bij Industrieel Ontwerpen ziet Van der Waa studenten maar doorgaan met hun projecten. “Direct daarna zijn de tentamens. De stof daarvoor moeten ze er in een paar dagen in stampen. Daar was eerder gewoon geen tijd voor.” En zo is er bij iedere studie wel een reden aan te wijzen voor stress. Vaak komt het neer op een niet realistisch ingeschatte studielast van de kant van de universiteit, zegt Van der Waa.

Daar komt volgens haar bij dat Delftse studenten veel van zichzelf vragen. Het is ze niet gauw goed genoeg. Een verklaring voor het grote verschil met Twente en Eindhoven heeft ze niet, maar ze zegt dat het volgens haar met een andere inrichting van de opleidingen te maken moet hebben.

Ook de langstudeerboete speelt mee, denkt Van der Waa. Die gedachte wordt gesteund door de uitslagen van de enquête. Studenten die invulden wel eens last te hebben van zeer grote stress, zijn vaker degenen die verwachten met de langstudeerboete te maken te krijgen.

Volgens Jeroen Röhner, voorzitter van studentenraadsfractie Lijst Bèta, moeten studenten tegenwoordig van horde naar horde. Eerst de norm van het bindend studieadvies halen, dan de harde knip en daarna blijft de langstudeerboete op de loer liggen. “Er worden steeds hogere normen opgedrongen aan studenten. Dat heeft effect, soms ook op het privéleven van studenten. Na de invoering van de harde knip zijn er veel meer studenten getroffen door een burn out. En als ze de harde knip al haalden, dan zaten ze daarna met psychische klachten thuis.”

Röhner verwacht dat de stress de komende jaren alleen maar groter zal worden. “Eerstejaars worden van tussentoets naar tussentoets gesleept. Ze hebben verder nergens meer tijd voor. Het lijkt mij beter dat je het onderwijs zo inricht dat je studenten echt motiveert, in plaats van dat je ze onder druk zet.”

Ook Oras denkt dat er meer aandacht moet komen voor stimulerende maatregelen en juist minder op maatregelen die de druk verhogen als het terugbrengen van het aantal toetsmogelijkheden. “Op de lange termijn hebben een positieve sfeer en belonen een groter effect”, aldus Oras-fractielid Bas Mentink.

Lees hier meer over de uitslagen van de enquete.