Delftse studenten winnen EK programmeren

Krakende hersenen gisteren tijdens het EK programmeren op de TU-campus. 92 teams uit elf landen beten zich vijf uur lang vast in tien algoritmische opgaven. Drie Delftse studenten wonnen.

De drie – Jan Elffers, Robbert van Staveren en Harmjan Treep – vormden samen team ‘geen.opdracht5’. Zij waren de enigen die alles goed hadden en tien punten scoorden.

Het volgende Delftse team op het scorebord staat op plaats 64 met twee punten. Voor hen was het wellicht minder prettig dat elke goede opdracht werd beloond met een ballon.

Er deden teams mee uit Belgi
ë, Luxemburg, Finland, Denemarken, Duitsland, Groot-Brittannië, Zweden, Noorwegen, Ijsland, Ierland en Nederland. Als tweede eindigde een Engels team, van de University of Cambridge, met negen punten.

De opdrachten die de studenten voor de kiezen kregen, waren vooral algoritmische opgaven. De oplossing voor het probleem vinden stond centraal. Daarna volgde pas het programmeren van die oplossing op een computer.

Elffers, Van Staveren en Treep mogen eind juni 2014 naar de wereldfinale programmeren in het Russische Jekaterinenburg.