Wetenschap

Delftse studenten tonen toekomst van de autorace

Het circuit van Zandvoort is heropend voor de racerij. Omwonenden vrezen terugkeer van herrie en stank. Kan racen ook duurzaam?

Duurzaam racen? Team Forze leidt de weg. (Foto: TU Delft TV)

Net als zijn collega’s bij het tv-programma Top Gear heeft coureur Ruben Baeten een voorliefde voor de geur van benzine en geschroeid rubber, en gaat zijn hart sneller kloppen van ronkende uitlaten. Toch had hij een grijns van oor tot oor toen hij na een uitgebreide testrit uit de racewagen van Team Forze stapte, een elektrische auto die rijdt op waterstof.

Baeten was namens Top Gear aanwezig om aandacht te besteden aan de nieuwste trends op het gebied van duurzaam racen. “Voor ons is het interessant om te zien wat er op universiteiten wordt ontwikkeld en waar de volgende generatie ingenieurs mee bezig is.”

Na afloop van de testrit spreekt Baeten van een geweldige ervaring. “Als de technologie al op dit niveau zit, dan is dit absoluut een oplossing voor een meer duurzame vorm van autosport. Het voelt echt heel goed.”

Duurzaam racen
“Mensen realiseren zich steeds meer dat we af moeten van fossiele brandstof”, vertelt Daan Treurniet. Als chief engineer van Team Forze hoopt hij aan het grote publiek te tonen dat waterstof een belangrijk rol kan spelen in een duurzamere vorm van de sport.

“Deze auto is in principe elektrisch, maar in plaats van een groot batterijpakket om energie op te slaan gebruiken wij tanks met waterstof”, legt Treurniet de werking van de raceauto uit. De waterstof wordt vervolgens geconverteerd tot elektrische energie waardoor de auto kan rijden.”

Benieuwd hoe de auto klinkt? TU Delft TV, een samenwerking tussen het Science Centre en Delta maakte een korte documentaire over Team Forze:

TU Delft TV / TU Delft TV is a collaboration between Delta and the Science Centre. The crew consists of TU Delft students.