Delftse studenten in problemen door stijgende energieprijzen

Bezuinigen op boodschappen, minder douchen: de stijgende energieprijzen drijven studenten in het nauw. “De verwarming gaat deze winter uit.”

(Foto: Justyna Botor)

Studiekosten, huur, boodschappen. Volgens het Nibud zijn uitwonende studenten maandelijks gemiddeld 1.031 euro kwijt aan (vaste) lasten. En dat wordt alleen maar meer, want door de stijgende energieprijzen worden ook de energierekeningen in studentenhuizen hoger. Studentenhuisvester Duwo maakte onlangs bekend de servicekosten vanaf januari met gemiddeld 80 euro per maand te verhogen. En ook bij andere wooncorporaties, zoals Vestia, stijgen de prijzen. “Al verschilt het wel per woning of gebouw of en hoe hard de prijzen stijgen”, laat een woordvoerder weten.

Volgens directeur Jolan de Bie van koepelorganisatie Kences proberen studentenhuisvesters de verhoging van de servicekosten zoveel mogelijk te beperken. “Maar als de stijging van de energieprijzen lang duurt ontkom je hier niet aan.”

Ook zij benadrukt dat de prijsstijging niet bij iedereen gelijk zal zijn. “Het hangt er onder meer vanaf hoe goed een woning geïsoleerd is.” Verder speelt volgens haar een rol of een student een eigen energiemeter heeft of niet. “Bij nieuwe studio’s is dat meestal het geval, maar bij veel onzelfstandige kamers is er vaak één gedeelde rekening.” Wie zelf kort doucht en de verwarming laag zet schiet daar weinig mee op als de buren dat niet doen.

Geen keuze
Bachelorstudent Yongxing (technische aardwetenschappen) merkt het nu al in haar portemonnee. Ze huurt particulier en moest onlangs, noodgedwongen, een nieuw energiecontract afsluiten. “Een van onze huisgenoten verhuisde en nam het energiecontract mee.” Waar ze voorheen 100 euro per maand betaalde voor internet, energie en water, lopen de kosten nu snel op. “Alleen energie kost al 165 euro per maand. Onze huur is 530 euro per maand, met deze energieprijsstijging wordt er maandelijks 700 euro afgeschreven, dat is belachelijk.”

‘We denken erover na om bij sport- en cultuurcentrum X te douchen’

De plotselinge prijsverandering neemt een flinke hap uit het maandelijkse budget van Yongxing en haar huisgenoten. “We zullen moeten bezuinigen op eten en overige uitgaven, we hebben geen keuze. Een nieuwe woning zoeken is in deze markt geen optie en we kunnen niet zonder energie.”

Yongxing en haar huisgenoten willen daarom flink besparen. “De verwarming gaat deze winter uit of op de laagste stand. En we denken erover na om bij sport- en cultuurcentrum X te douchen.”

Om de kosten te drukken kunnen Delftse studenten een eenmalige energietoeslag van 1300 euro aanvragen bij de gemeente. “Helaas komen wij daar als niet-Nederlandse studenten niet voor in aanmerking.” Aan de toeslag zijn inderdaad tal van voorwaarden verbonden. Zo moeten studenten studiefinanciering ontvangen, iets waar internationale studenten geen aanspraak op maken. Ook kun je de toeslag pas aanvragen als je 21 jaar of ouder bent en mogen je maandinkomsten niet hoger zijn 1.322 euro. Voor de inkomsten uit studiefinanciering houdt de gemeente daarnaast rekening met het maximale bedrag dat een student kan lenen. Ook als je hier geen gebruik van maakt.

Vooralsnog wil het kabinet studenten geen energietoeslag geven, ook al heeft een Nijmeegse student een rechtszaak hierover gewonnen. Volgens het kabinet blijkt uit die rechtszaak alleen maar dat gemeenten hun studenten in noodgevallen een “redelijk alternatief” moeten bieden: de individuele bijzondere bijstand.

Voor dat alternatief trekt het kabinet 35 miljoen euro extra uit. Het kabinet hoopt dat gemeenten met de bijzondere bijstand kunnen voorkomen dat studenten toch massaal een beroep doen op de toeslag.

Bezuinigen
Voor masterstudent Aravind (systems and control, faculteit Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica) waren de stijgende energieprijzen onlangs reden om zijn huur op te zeggen. “Toen de huur met bijna 50 euro per maand werd verhoogd, moest ik de kamer verlaten. Ik kon het niet meer betalen.”

Op zoek naar andere woonruimte ontdekte hij al snel dat de kosten zich alleen maar opstapelden. “Als ik een kamer vond, dan was vaak een van de eisen dat je een eigen energiecontract moest afsluiten. Sommige leveranciers rekenen bijna 200-250 euro per maand aan kosten, dat kan ik in mijn eentje niet betalen.”

Een woordvoerder van Essent, een van de grootste energieleveranciers van Nederland, bevestigt dat het een ongunstige periode is voor iedereen met een nieuw of variabel contract. De maatschappij verhoogde het afgelopen jaar al twee keer de prijzen, in januari en juli. “En we kunnen niet garanderen dat we het niet nog een keer doen”, aldus de woordvoerder.

Tips
Aravind vond uiteindelijk na vier maanden zoeken een kamer in Den Haag. Hij probeert te bezuinigen op eten en andere uitgaven. “Ik kook vaker zelf  en ga er minder op uit.” Hij hoopt dat studenten elkaar bespaartips kunnen geven. “Welke apparaten verbruiken veel energie en kun je beter uitschakelen of wat kun je zelf doen om je kamer te isoleren?”

• Op 20 september maakte het kabinet bekend een akkoord te hebben bereikt met de energiebedrijven over een verlaging van de energierekening. Op 1 januari treedt een prijsplafond in werking dat in ieder geval geldt tot het einde van 2023. De korting voor een gemiddeld huishouden is volgens het kabinet 2.280 euro op jaarbasis.

Delta (Marjolein van der Veldt) / HOP (Hein Cuppen, Bas Belleman)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl