Delftse studenten organiseren NSK powerliften

Krachtsportvereniging IJzersterk organiseert komend weekend het NSK Powerliften in Delft. Wat houdt die sport in? Zeven vragen aan voorzitter en student maritiem Max Wouters.

Student maritieme techniek Max Wouters op het onderdeel squat, tijdens de World University Powerlifting Cup, juni 2018 in Pilsen. (Foto: Archief DSKV IJzersterk)

Wat houdt powerliften in?

“Powerliften bestaat uit drie onderdelen: squat – dan zit je gehurkt met een barbell in je nek, bankdrukken – het wegdrukken van een gewicht met de borst, en deadlift – een gewicht van de grond tillen. Door social media en internet is de sport de laatste jaren flink gegroeid in populariteit. De belangstelling verschuift van fitness naar krachtsport. Het begint nu echt een studentensport te worden. Aan het NSK  doen komend weekend bijna zeventig mensen mee.”

Wat is het mooie aan krachtsportbeoefening?

“Je hebt alleen zelf invloed op je prestaties. Dat geldt ook voor de gewichtheffers die bij ons rondlopen. De moeite die je erin steekt, wordt altijd beloond en de vooruitgang is goed te meten.”

Jullie motto is ‘pompen’, waar staat dat voor?

“In het jaar van oprichting, in 2015, was IJzersterk een kleine vriendengroep. Het gemeenschappelijk doel was plezier maken en presteren door elkaar te motiveren. ‘Pompen’ staat voor hard trainen met elkaar, als vrienden.”

‘We willen een hechte groep blijven’

Volgens jullie site heerst bij IJzersterk een ‘gepassioneerde teamgeest, uniek in de wereld van krachtsporten’.

“In Nederland is het uniek: zo’n vriendengroep en tegelijkertijd meedoen op het hoogste landelijke niveau. We hebben bijna dertig leden die officieel staan ingeschreven als wedstrijdsporters. Dit jaar zijn we de sterkste krachtsportvereniging van Nederland geworden.”

Wat biedt jullie vereniging nog meer?

“Delen van kennis. Onze coachingprogramma’s gaan over goede wedstrijdvoorbereiding en voeding. Voor krachtsport is het bijvoorbeeld goed om veel eiwitten te eten. Het zijn adviezen voor een gezonde levensstijl.”

Wat kunnen geïnteresseerden komend weekend tijdens het NSK zien?

“Het is een uitgelezen kans om een wedstrijd bij te wonen. Het niveau ligt vrij hoog, deelnemers kunnen zich kwalificeren voor het NK of voor het WK voor studenten. Onze eigen grootste troef is Joey Ma. In juni is hij op het studenten-WK in Tsjechië eerste geworden in de gewichtsklasse tot 83 kilogram. ”

Wat brengt de toekomst voor DSKV IJzersterk?

“We hebben 62 leden en willen voorzichtig uitbreiden naar tachtig leden. We willen graag dat het één hechte groep blijft, zonder zwerfleden die je zelden ziet. Daarnaast willen we meer sociale evenementen organiseren: pubquizzen, etentjes, feestjes en vooral de sfeer van de vriendengroep behouden. We zoeken mensen die gemotiveerd zijn om naar onze social events te komen en die echt geïnteresseerd zijn in krachtsport.”

NSK powerliften: 13 en 14 oktober, Hal 2, X

info: www.ijzersterkdelft.nl