Delftse studenten bouwen surfwalhalla

Terwijl waterbouwkundige Marcel Stive druk lobbyt voor zijn geesteskind, een kunstrif voor surfers bij de Tweede Maasvlakte, werken twee van zijn studenten al aan een vervolg: een golfslagbad voor surfers.

Surfers Paradise geldt nu nog als het walhalla voor Australische golfsurfers. Maar het kustplaatsje down under krijgt er een geduchte concurrent bij. Eén die overal kan opduiken. Ook in de dorre outback, vierduizend kilometer van de kust. Althans, dat is het scenario dat de studenten kustwaterbouw en vloeistofmechanica Matthieu de Schipper (23) en Sierd de Vries (24) voor ogen hebben.

Gezeten achter zijn pc klikt De Vries een 3D-golfsimulatie weg en haalt een tekening uit een surfmagazine tevoorschijn, die precies aangeeft waar hij en zijn studiegenoot op uit zijn. Een rond zwembad van tweehonderd meter doorsnede met in het midden een eilandje vult het scherm. Een scheepsromp die langs de buitenste zijkant van het bassin draait, trekt een serie golven achter zich op van maar liefst twee meter hoog. Bij het eilandje breken ze, zoals dat in surfjargon heet. Ze veranderen in prachtig egale, krullende watermassa’s. De droom van elke surfer – ook van De Vries en De Schipper, die geregeld de Spaanse kust opzoeken met hun boards.

Het idee voor dit reusachtige golfbad komt van de Australische surfplankontwerper Greg Webber. “De designgoeroe in de surfwereld”, zegt de Schipper. Hij heeft er een paar jaar geleden patent op aangevraagd. Via een andere Australiër, Andrew West, die een tijdje aan de TU heeft gestudeerd, kwam de ontwerper in contact met de twee jonge Delftenaren. “West deed in 2001 een afstudeeronderzoek bij prof.dr.ir. Marcel Stive, naar diens artificial surfing reefs“, vertelt De Vries. “Zo is het balletje gaan rollen. Ze hadden nog wat slimme jongens uit Delft nodig om hun plan verder uit te werken.”

Twee weken zijn de studenten nu bezig met het project, ‘The Liquid Time Wavepool’. In de zomer hopen ze er op af te studeren. Met een numeriek model zoeken ze naar de ideale rompvorm, om die vervolgens te testen met een schaalmodel in de sleeptank van de faculteit 3mE. De Schipper: “Iedereen is altijd bezig zo klein mogelijke golven op te wekken. Wij doen precies het omgekeerde. Alle energie moet in de golf. Het bootje wordt een energieverslinder.” In januari rekenen ze verder aan de rest van het ontwerp, waaronder de ideale helling van het strand.

Of en wanneer het bad gemaakt wordt, durven de studenten niet te zeggen. Het lijkt vooralsnog verre toekomstmuziek. “Maar de ‘Ozzies’ vinden het idee fantastisch”, zegt De Vries. “Webber zal de marketing wel op zich nemen”, verwacht hij. De Schipper glimlacht: “Als het echt gebouwd wordt zijn wij door het dolle heen.”

Het golfsurfbad van studenten Matthieu de Schipper en Sierd de Vries moet het nieuwste surfwalhalla worden. Een scheepsromp die langs de buitenste zijkant van het bassin draait, trekt een serie golven achter zich op van maar liefst twee meter hoog. (Illustratie: Lew Keilar Illustration)