Delftse studenten betalen te veel huur

Bijna veertig procent van de studenten betaalt te veel huur. Ook in Delft. Dat concludeert studentenbond LSVb op basis van een – nog lopende – online enquête op www.checkjekamer.nl. Van de 1800 studenten die tot nu toe meededen, betaalde de helft te veel huur.

In Delft is dat met 39 procent iets lager.

Deze uitkomst is gebaseerd op de gegevens van 173 Delftse studenten. Zij betalen gemiddeld 226 euro huur. Hun kamer is gemiddeld zestien vierkante meter groot. Zes procent van de Delftenaren die de enquête invulden, betaalt meer dan honderd euro per maand te veel huur.

De website www.checkjekamer.nl, waarop een student de prijs-kwaliteitverhouding van zijn kamer kan meten, koppelt een vragenlijst aan het officiële puntensysteem waarmee huurders beschermd zijn tegen woekerprijzen.

De site verwijst mensen die te veel huur betalen automatisch door naar de benodigde bezwaarformulieren. Of ze er gebruik van maken is de vraag: tijdens de promotietour die de site onder de aandacht van studenten moest brengen, constateerde de LSVb dat veel studenten hun huisbaas niet durven aan te spreken op de huurprijs.

Overigens gaat het de LSVb niet alleen om het geld dat studenten maandelijks kwijt zijn. Ook de brandveiligheid staat hoog op de agenda. De bond zegt volgende week te komen met schokkende conclusies over dit thema. (SB/HOP)

Dat concludeert studentenbond LSVb op basis van een – nog lopende – online enquête op www.checkjekamer.nl. Van de 1800 studenten die tot nu toe meededen, betaalde de helft te veel huur. In Delft is dat met 39 procent iets lager.