Delftse studenten als reservist bij Defensie

Honderden studenten schrijven zich jaarlijks in voor een bijbaan als reservist bij defensie. “Werken tussen de Apaches en F16’s, hoe gaaf is dat.”

Defensie weet studenten aardig te porren voor een baan als reservist. (Foto: Ministerie van Defensie)

Een project van Defensie om universitaire studenten te werven als reservist bij de krijgsmacht, lijkt aan te slaan. In twee jaar tijd hebben 900 studenten zich aangemeld voor de 150 beschikbare plekken in het zogeheten Defensity College. Delta sprak met twee Delftse studenten die ook als reservist werken (zie kader onderaan).

De studenten werken naast hun opleiding gemiddeld één à twee dagen per week in een kazerne of op een vlieg- of marinebasis. Ze worden klaargestoomd als reservist: burgers die naast hun werk of opleiding een parttimebaan hebben bij de krijgsmacht en die worden opgeroepen als ze nodig zijn, bijvoorbeeld bij overstromingen en bosbranden.

De ‘werkstudenten’ krijgen opdrachten die passen bij hun opleiding waardoor ze relevante werkervaring opdoen en ondertussen iets bijverdienen. Defensie profiteert op haar beurt van hun “frisse blik en actuele kennis op een specifiek vakgebied”, staat op de wervingswebsite van het ministerie.

Het reservistenproject begon in 2016 en de ‘start-up-fase’ is achter de rug, schrijft staatssecretaris van Defensie Barbara Visser in een brief aan de Tweede Kamer. Inmiddels hebben zich dertien Nederlandse universiteiten aangesloten en zijn bijna alle studierichtingen vertegenwoordigd.

Begin dit jaar gaat bovendien een nieuw programma van start: Defensity College Young Professionals, gericht op pas afgestudeerde academici. Ook wordt nagedacht over een soortgelijk initiatief voor hbo’ers.

Onbegrip

Tweede Kamerlid Albert van den Bosch van de VVD pleitte afgelopen oktober voor een hechtere samenwerking tussen Defensie en het hoger onderwijs zodat studerende reservisten hun bijbaan beter kunnen combineren met hun opleiding. Volgens Van den Bosch is dat nu vaak lastig. Reservisten worden bijvoorbeeld niet vrijgesteld als ze doordeweeks naar een oefening moeten en stuitten regelmatig op onbegrip bij hun instelling.

Staatssecretaris Visser stelt voorop dat er altijd “een maatwerkoplossing moet worden gezocht die voor beide partijen werkbaar is”. Maar ook zij vindt dat combineren van het reservist-zijn met de verplichtingen van de studie, aantrekkelijker en eenvoudiger kan worden gemaakt. Volgens haar zijn hogescholen en universiteiten niet altijd op de hoogte wat een bijbaan bij Defensie inhoudt en wat het vraagt van de student.

Defensie wil dit jaar samen met hogescholen, universiteiten en het Onderwijsministerie nadenken over een betere samenwerking. Daarbij wil Visser ook kijken naar Canada en Australië waar studenten die als reservist aan de slag gaan, studiepunten kunnen verdienen en hun opleiding kunnen onderbreken als dat nodig is.

‘Ik wil toch meer tijd met mijn vriendin doorbrengen’

Masterstudent environmental engineering (CitG) Daniël (hij wil alleen met zijn voornaam genoemd worden) combineerde vorig jaar zijn studie met deeltijdwerk als reservist. Hij heeft een passie voor defensie. “Na de middelbare school wilde ik eigenlijk meteen naar Defensie. Maar dat kon niet vanwege een blessure.” Dankzij het korps reservisten kon hij toch geregeld de schietbaan op en tactische- en fysieke oefeningen doen en aanvals- en verdedigings-strategieën oefenen. “Wat de echte professionals ook doen, maar dan in het klein.”

Vier maal per maand – ’s avonds door de weeks en af en toe in het weekend – moest hij zich melden bij de kazerne in Scheveningen. Hij is gestopt omdat het hem teveel reistijd kostte. “Met de studie viel het wel te combineren. Maar ik wilde meer vrije tijd hebben en meer tijd met mijn vriendin doorbrengen.”

‘Ik heb getwijfeld tussen een opleiding van de KMA en een studie in Delft’

De Delftse student Lenny Bakker is een van de jongeren die het programma van Defensity College volgt. Elke woensdag meldt hij zich op de vliegbasis in Woensdrecht. “Daar werk ik tussen de Apaches, F16’s en Chinooks. Hoe gaaf is dat.”

De rest van de week spendeert hij aan twee masteropleidingen aan de TU; de master transport en logistiek en de master science communication. Voor die opleidingen volgt hij stages. “Ik kan mijn tijd voor die stages flexibel invullen waardoor ik mijn werk als reservist ernaast kan doen.”

Bakker houdt zich bezig met compliance management. Meer specifiek, met Arbo-regels. “Dat klinkt saai. Maar is het niet”, verzekert hij. “Ik moet zorgen dat er een stukje bewustwording ontstaat bij de monteurs in de hangar. Monteurs houden zich niet altijd aan de Arbo. Ik doe dat door apps voor ze te ontwikkelen en serious games.”

“Ik vind het onwijs gaaf om een kijkje te krijgen in de keuken van een grote organisatie en daar ook innovatie in de praktijk te brengen. Ik heb getwijfeld tussen een opleiding aan de KMA (Koninklijke Militaire Academie – red) en een studie aan de TU Delft. Ik heb uiteindelijk voor het laatste gekozen. Dankzij dit werk als reservist kan ik toch kennismaken met Defensie. Misschien ga ik na mijn studie wel bij Defensie werken.”

HOP / Tomas van Dijk (Delta)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl