Delftse studente wint Hema-wedstrijd

Met haar ontwerp De Bak kom heeft TU-studente Karlien Berghman de Hema ontwerpwedstrijd gewonnen. Ook op de derde plaats eindigde een Delftse student: Evelien Habing ontwierp het Pret servet.

De vakjury koos uit ruim 370 inzendingen unaniem voor De Bak kom. Dit is een siliconen mengvorm en bakvorm ineen: nooit meer beslag vanuit een zware mengvorm overgieten in een bakvorm. Ingrediënten mix je in De Bak kom, je vouwt de rand om en hup de kom kan in de oven. Het ontwerp voldeed daarmee voor de jury perfect aan de wens voor een eenvoudig product dat het leven gemakkelijker maakt.

De tweede prijs ging naar Liza Boon van de Universiteit Twente met haar ontwerp de Klikspaan, een koekenpan met een handvat waarin je een spatel kunt vastklikken. Zo is de spatel altijd bij de hand tijdens het kokkerellen. Met het kleurrijke Pret Servet van Habing vouwen kinderen in een handomdraai een hond, kat, vogel of konijn.

Zes andere studenten van de TU zijn nog in de race voor de publieksprijs. Zo ontwierp Tom Water een melkschuimer en David Ladiges een ‘Koffiekoon’ waarmee met de hand koffie is te zetten. Jip Warendorf bedacht de ‘Emmer Barbecue’: een emmer gevuld met twee zakken briketten, aanmaakblokjes en een tang.

Jill Setjadiningrat ontwierp het ‘Pretbord’: een bord met een tekening die kinderen kunnen inkleuren door hun eten binnen de lijntjes te leggen. Leslie Nooteboom dingt mee met het ‘Natje & Droogje’, een soort weckpot waarin een ontbijtje crunchy blijft en Karlien Kleissen bedacht de ‘Borrelblaadjes’, een bakje voor bijvoorbeeld nootjes, in de vorm van een boomblaadje.

Het publiek kan van 16 juni tot en met 13 juli stemmen.